شناسه خبر : 47870 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کولبری در تقاطع جنسیت

وزیر ارتباطات: گشایش در فیلترینگ با نگاه کارشناسی اتفاق می‌افتد

سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه نشست مدیران ارشد و صاحب‌نظران صنعت پست کشور که به‌مناسب روز جهانی پست برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره آخرین اخبار فیلترینگ اظهار کرد. قطعاً آقای رئیس‌جمهور مطالبه مردم و صحبت‌هایی را که در زمینه اینترنت کردند به صورت جدی دنبال می‌کنند و به ما هم ماموریت دادند و کارهای کارشناسی ما هم در این زمینه انجام شده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی افزود: بنابراین گشایش‌هایی اتفاق خواهد افتاد اما با یک نگاه کارشناسی. ما باید در این فضا از اظهار نظر شتاب‌زده غیرکارشناسی پرهیز کنیم. بنابراین در قولی که آقای رئیس‌جمهور در این زمینه داده‌اند و ما هم دنبال خواهیم کرد حتماً گشایش اتفاق خواهد افتاد اما با یک نگاه کارشناسی، چون یک مطالبه عمومی است. هاشمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینترنت ماهواره‌ای و سیاست دولت چهاردهم در این زمینه توضیح داد: این موضوع ورای بحث دولت‌هاست و قاعده و قانون بین‌المللی است که فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای در شرایطی اتفاق می‌افتد که قواعد سرزمینی را به رسمیت بشناسند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد: این قانون بین‌المللی است و ما هم طبیعتاً بر این باوریم که استفاده از فناوری استفاده از فرصت‌هاست و حتماً در دستور کار ماست. وی همچنین تاکید کرد: به هیچ عنوان وزارت ارتباطات اعتقادی به اینترنت طبقاتی ندارد. هاشمی درباره فیبر نوری و لزوم بازنگری در نحوه اجرای آن توضیح داد: در پروژه فیبرنوری تکلیفی برای ایجاد ۲۰ میلیون پوشش داریم، اپراتورهای ما نیز تکلیف دارند که در زمان مشخصی این اتصال را دایر کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برخی کاربران می‌گویند در بازه زمانی مشخص این اتصال برقرار نشده است. به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کردیم که در این زمینه ورود کرده و بررسی‌های میدانی لازم را انجام دهند تا بازنگری در این بخش انجام شود. ما توسعه فیبر نوری را با نگاه توسعه شبکه و ارتقای کیفیت آن دنبال می‌کنیم.

نامه‌ای در مورد FATF از دولت به مجمع ارسال نشده است

سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ارتباط با نامه دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب ‌FATF، گفت: هنوز نامه‌ای از سوی دولت به مجمع ارسال نشده است. اگر نامه‌ای ارسال شود در دستور کار قرار خواهد گرفت و در مورد آن بحث می‌شود. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی در مورد احتمال تصویب ‌FATF  در جلسات مجمع تشخیص مصلحت، گفت: هیچ جلسه‌ای از دو سال گذشته به این طرف نداشتیم که در این زمینه صحبتی شود. چون اول دولت باید بیاید و استدلال‌های خودش را بگوید، بعد از آن ما تصمیم‌گیری خواهیم کرد. دفعه قبل هم به خاطر دولت مسکوت مانده بود. هیچ تصمیم قطعی نه در کمیسیون و نه در مجمع گرفته نشده است. میرسلیم در پاسخ به اینکه مشکل اساسی بر سر راه تصویب ‌FATF چیست، گفت: مشکل فقط سر تحریم‌هاست و اگر تحریم‌ها برداشته شود ما مشکلی نداریم، اتفاقاً خودمان از FATF سخت‌گیرتر هم هستیم. پیش از این مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود به صراحت بر ضرورت پیوستن ایران به FATF  تاکید کرد و گفت: «چاره‌ای جز حل FATF نداریم، باید حلش کنیم. اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کنیم و روابطمان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم.» وی در ادامه اظهارات خود به این مطلب اشاره کرد که برای به جریان افتادن دوباره پرونده FATF حتماً به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه خواهم نوشت، چون این موضوع باید حل شود. محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری هم چهارشنبه در این باره گفت:  در مورد FATF قرار است نامه آن را به مجمع تشخیص مصلحت بنویسیم که ان‌شاءالله بررسی شود و به نظرم این اجماع داخلی صورت خواهد گرفت. همچنین عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که  گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کرده است. 

سناریوهای مختلفی برای مقابله با نتانیاهو داریم

سردار دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: پیام به دشمنان این است که اگر بخواهند در منطقه با آتش بازی کنند، قاطعانه در مقابلشان خواهیم ایستاد. یکی از این موارد بازی نتانیاهو با آتش و روشن کردن شعله آن است و ما حتی برای آن نیز آموزش‌های متفاوتی را طراحی کرده‌ایم. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: علیرضا تنگسیری در گفت‌وگوی تلویزیونی با العالم اظهار کرد: نیروهای مسلح ایران در سال‌های گذشته خود را برای مقابله با انواع تهدیدات آماده کرده‌اند. سردار تنگسیری در ادامه به وضعیت تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: تنگه هرمز تنگه‌ای بسیار مهم و راهبردی است که در جنوب ایران قرار دارد و متعلق به ایران و کشورهای همسایه است. فعالیت‌های هفته دفاع مقدس امسال با رژه‌ای که مشاهده کردید آغاز شد و در آن ۵۸۳ فروند شناور شامل ناوهای موشک‌انداز، ناوهای پشتیبانی و ناوهای متعلق به نیروهای بسیج در کنار هواپیماهای جنگی و ترابری و بالگرد شرکت داشتند. پس از ۴۴ سال حق داریم افتخار کنیم که دستگاه‌ها و تجهیزاتی که دیدید و می‌بینید تولید ما در دوران تحریم کامل اقتصادی است. در این میان امسال سال خاصی است، زیرا از یک‌سو شاهد جنایاتی هستیم که صهیونیست‌ها در غزه یعنی فلسطین قهرمان انجام می‌دهند و از سوی دیگر شاهد جنایات صهیونیست‌ها در لبنان هستیم که البته از سوی جامعه جهانی محکوم شده است، از این‌رو امسال رنگ و بوی خاصی دارد. فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: رژه روز ۳۱ شهریور، دو پیام روشن یکی برای دشمنان و دیگری برای دوستان داشت. پیام به دوستان آن است که شما به خوبی می‌دانید که ایران اسلامی همچنان تحت انواع تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، اما هرگز در برابر قلدرمآبی آمریکا سر فرود نیاوردیم. وی گفت: از سوی دیگر ما همچنان تحت تحریم‌های اقتصادی هستیم، اما در دوران تحریم اقتصادی این قابلیت‌ها را ایجاد کردیم و این البته یک پیام است و به این معناست که می‌توانیم روی پای خود بایستیم و آنچه نیاز داریم را در داخل تولید کنیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: این پیامی است به دوستان و این واقعیت را روشن می‌کند که بدون نیاز به آمریکا و صهیونیست‌ها می‌توانید روی پای خود بایستید، بنابراین مسلمانان هر آنچه نیاز دارند را دارا هستند و در هیچ زمینه‌ای کمبودی ندارند. ما پیام صلحی نیز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای دوست داریم، چه کشورهای موجود در منطقه و چه کشورهای خارج از آن‌که هرازگاهی هیات‌هایی از آنان به ایران می‌آیند.

زنان کولبر در تقاطع رنج

تا امروز آمارهای قابل استنادی درباره تعداد کولبران به دست نیامده اما برخی پژوهش‌های مستقل -مثل پژوهش «در کشاکش رنج» هیرش قادرزاده و احمد غیاثوند-  آمارهای رسمی تعداد کولبران را ۸۰ هزار تا ۱۷۰ هزارنفر اعلام کرده‌اند که طبق آن بانه، مریوان و سقز در استان کردستان، سردشت و اشنویه در آذربایجان غربی، نوسود و پاوه در استان کرمانشاه بیشترین تعداد کولبران را دارند. در میان این آمارها هم اشاره‌ای به تعداد زنان کولبر نشده است. سال ۱۳۹۸،  هلاله امینی، نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها، درباره این موضوع هشدار داده و گفته بود: «با زنان و دخترانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.» آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی در سال 13۷۱ تصویب شد و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ در کردستان پنج معبر مرزی شامل هنگه ژال و گله سور در شهرستان بانه، پیران و خانم شیخان در شهرستان مریوان و مله خورد در سروآباد فعالیت داشتند. از این سال روال فعالیت این معابر تغییر کرد و تعدادی از آنها تعطیل شدند و تعدادی هم در قالب بازارچه‌های موقت غیررسمی به فعالیت ادامه دادند اما در دولت سیزدهم تاکید بر بازگشایی این بازارچه‌ها بود؛ چون اعتقاد بر این بود که فعالیت بازارچه‌های مرزی از کولبری مرزنشینان جلوگیری می‌کند؛ روالی که سال‌هاست زنان کولبر هم در آن حضور دارند، اما دیده نمی‌شوند. شیوا علینقیان، استاد رشته انسان‌شناسی است و می‌گوید در پژوهش‌هایی که تا امروز در حوزه کولبری منتشر شده، دو ویژگی باید بررسی شود: «در این پژوهش‌ها ما با حذف زنان مواجهیم و از سوی دیگر تصویری اگزوتیک و عجیب از آنها ارائه می‌شود؛ یعنی وقتی از زن کولبر حرف می‌زنیم انگار در غم‌های جهان را گشودیم و قرار است تصویری ارائه شود که برای رسانه جالب شود. مهم است که در دام این داستان نیفتیم که این پژوهش از آن عبور می‌کند.»

فقط ۱۲ درصد احکام قانون هوای پاک اجرا شده است

سمیه رفیعی، رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه بررسی روند اجرای قانون هوای پاک با اشاره به اینکه خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۹۷ همت بود، گفت: با گذشت هفت سال از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک فقط ۱۲ درصد احکام این قانون اجرایی شده است. او افزود: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور از ۲۲۸ حکم مندرج در قانون هوای پاک فقط ۲۸ حکم اجرا شد، ۱۳۸ حکم ناقص اجرا شده و ۶۲ حکم نیز اصلاً اجرا نشده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ناظر اجرای قانون هوای پاک گفت: متاسفانه گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه نشان داد که دستگاه‌های اجرایی عزمی برای اجرای مفاد مصرح قانون هوای پاک ندارند و ناظر این دستگاه‌ها یعنی سازمان حفاظت محیط زیست هم اقدام عملی برای برخورد با دستگاه‌های متخلف در این حوزه نداشته است. رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا فقط در بخش ذرات معلق کمتر از 5 /2 میکرون از ۲۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، گفت: افزایش این آمار خود نشان‌دهنده اجرای نادرست و ناقص قانون هوای پاک در کشور است. به گفته وی خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۹۷ همت بوده است که این میزان زنگ خطری برای مسئولان مربوطه به‌خصوص سازمان‌های متولی حفاظت از محیط زیست و سلامت در کشور است. وی با اشاره به گزارش دستگاه‌های نظارتی گفت: متاسفانه عملاً قانون هوای پاک در دولت به اشکال مختلف دور خورده است و تصویب مصوبات و آیین‌نامه‌های مغایر قانون و ارائه مهلت‌های گوناگون به دستگاه‌های اجرایی برای انجام وظایف مصرح قانونی خود موجب شده است که عملاً قانون هوای پاک به یک قانون بی‌خاصیت تبدیل شود. رفیعی ادامه داد: در همین شرایط از ۲۳ آیین‌نامه و دستورالعمل لازم برای اجرای قانون هوای پاک پس از هفت سال فقط ۱۷ مورد مصوب شده است.