شناسه خبر : 47661 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقال پایتخت به جنوب

پیام قدردانی رهبر انقلاب از مهمان‌نوازی ملت و دولت عراق

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در چهارشنبه گذشته لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به عراق به نخست‌وزیر این کشور اهدا کرد. ترجمه فارسی پیام رهبر انقلاب به این شرح است: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم. اولین کلمه تشکر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم: هم از شما موکب‌داران که در ایام اربعین، کرامت را و رحمت و مودت را به منتهی درجه رسانده‌اید؛ هم از همه ملت بزرگ عراق و هم از مسئولان در دولت عراق که امنیت را و فضا را و زمینه را فراهم کرده‌اند؛ هم به‌خصوص از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین دو ملت را فراهم کرده‌اند؛ حقیقتاً جای تشکر دارد. رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکبِ میانِ راه و رفتار کریمانه شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیت و سلامت ده‌ها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بی‌نظیر است. شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید، و همه به عشق سیدالشهدا (سلام‌الله علیه) است. این عشق به حسین‌بن‌علی یک امر استثنایی است؛ شبیه این را در هیچ‌جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دل‌های شما، در دل‌های ما، روزبه‌روز افزایش بدهد. امروز دامنه این جاذبه محبت به گستره‌ای تبدیل شده است که از عرصه پرشور غزه تا بسیاری از جوامع غیرمسلمان را شامل می‌شود؛ والحمدلله.»

ضرورت جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اخیراً به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) رفت و از نزدیک در جریان نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه در حوزه‌های زیرساختی کشور قرار گرفت. رئیس‌جمهور در سخنانی در جمع فرماندهان و مسئولان این قرارگاه بر بهره‌گیری از همه توان کارشناسی و ظرفیت‌های داخلی تاکید کرد. او همچنین به بیان مشکلات تهران پرداخت و از ضرورت جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور سخن گفت. پزشکیان تصریح کرد که توسعه تهران با بی‌آبی که وجود دارد، وقت تلف کردن است. پزشکیان همچنین از برنامه‌های دولت چهاردهم برای توسعه تعاملات بین‌المللی با کشورهای همسایه خبر داد. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: در جریان حضور مسعود پزشکیان در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، گزارشی از آخرین وضعیت پالایشگاه مهر خلیج‌فارس، پروژه آب‌رسانی به زاهدان از دشت تهلاب، پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان، سکوی A13 پارس جنوبی، پروژه‌های کشتی‌سازی و تاسیسات دریایی جزیره صدرا در بوشهر، فولاد بافت ۲، تونل انتقال آب کانی‌سیب، خط ۲ مترو تبریز، پالایشگاه NGL3200، پروژه آب ارس، سد نرماب، جاده جلفا-آق‌بند، مصلای امام خمینی تهران، پروژه فاضلاب اهواز و خط ۳ مترو مشهد؛ ۱۵ پروژه از مجموع ۳۷۰ پروژه در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به رئیس‌جمهور ارائه شد. رئیس‌جمهوری پس از بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و نیز حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژه‌های این مجموعه، در نشستی با فرماندهان و مسئولان این قرارگاه که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آن حضور داشت، محور فعالیت دولت چهاردهم را هم‌افزایی همه ظرفیت‌های کشور برای اجرای حداکثری سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه عنوان کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور افزود: اگر قرار است بر اساس هدف اصلی سند چشم‌انداز در منطقه به جایگاه اول برسیم، باید متناسب با همین هدف، پروژه‌ها را با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها، ابزار و مصالح اجرا کنیم تا پاسخگوی نیازهای سال‌ها و دهه‌های آینده کشور باشد و تا زمانی که بازدهی دارد، به‌روز و کارآمد باقی بماند. 

پزشکیان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه اول باشیم، نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار کرد: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و به محصول تبدیل کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به‌شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.

ارائه لایحه بودجه قابل دفاع به مجلس در مهلت قانونی

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با بیان اینکه ضرب‌الاجل قانونی مجلس را برای تقدیم بودجه رعایت می‌کنیم گفت: اطمینان داریم که لایحه بودجه قابل دفاعی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهیم کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: عارف در ادامه با تاکید بر اینکه اولویت تمامی دستگاه‌ها در شهریورماه باید بودجه و تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به آن باشد، گفت: از تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی خواسته‌ام در این امر با دقت عمل کنند و قطعاً باید صدای واحدی درباره بودجه از دولت شنیده شود. 

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سابقه میزان اجرایی شدن برنامه‌های پنج‌ساله توسعه تاکید کرد: نصاب محقق شدن برنامه‌های پیشین راضی‌کننده نبود، لذا در دولت مصوب شد تمامی دستگاه‌ها وظایف خود را در مسیر اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه مشخص کرده و در کمیته‌ای که شخصاً پیگیر تشکیل و مصوبات آن هستم،‌ طرح‌ها و آیین‌نامه‌های مورد نظر ارائه شود. بر اساس این مصوبه، هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها موظف‌اند آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را پس از تدوین، در این کمیته راهبردی که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، ارائه کنند تا پس از ‌ بررسی و در صورت تصویب نهایی؛ جهت عملیات اجرایی ابلاغ شوند.

افزایش سهم زنان در دولت

حضور زنان در دولت‌ها مطالبه‌ای است که در تمام دولت‌های پس از انقلاب وجود داشته اما این مطالبه در میان زنان از دهه ۸۰ شکل جدی‌تری به خود گرفت. در آستانه انتخابات سال ۸۸ حدود ۴۰ نفر از فعالان زن اصولگرا و اصلاح‌طلب به دیدن کاندیداهای ریاست‌جمهوری رفتند و درخواست حضور زن در کابینه را طرح کردند و کاندیداها هم قول‌هایی دادند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: در نهایت محمود احمدی‌نژاد این تابوی ۳۰‌ساله را شکست و یک وزیر زن معرفی شد، اگرچه پیش از آن زنان به صورت محدود به پست معاونت و مدیرکلی نیز رسیده بودند. در حال حاضر نیز تعداد زنان در کابینه و در رده‌های بالای مدیریتی دولت مسعود پزشکیان به پنج تن رسیده است و گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور نفر ششم در سازمان امور استخدامی وجود دارد. فاطمه صادق‌مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم است و زهرا بهروزآذر به عنوان معاون زنان مسعود پزشکیان، شینا انصاری در سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، فاطمه مهاجرانی در پست سخنگوی دولت و فائزه دولتی به‌عنوان دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند و در حال حاضر نیز نام فاطمه پهلوانی برای پست معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی پررنگ شده است.

سامانه هوش مصنوعی، به تنقیح قوانین سرعت می‌دهد

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در آیین رونمایی از سامانه آزمایشی تنقیح قوانین با هوش مصنوعی گفت: موضوع تنقیح قوانین سال‌ها مطرح بود و با توجه به انبوه قوانین در کشور، نظام رسیدگی به قوانین را دچار مشکل کرده بود. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی افزود: آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس یازدهم، به ایجاد این سامانه تاکید داشت تا از ظرفیت هوش مصنوعی در این حوزه استفاده کنیم و در دو سال گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت قوانین مجلس این موضوع امروز به ثمر نشست. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایجاد این سامانه رویکرد علمی همراه با کار کارشناسی لحاظ شده است، افزود: احتیاط لازم برای انجام این سامانه در نظر گرفته شد تا بیش از حد به هوش مصنوعی تکیه کنیم و هم اینکه ظرفیت‌های جدید علمی را منکر نشدیم و در این مسیر تیم بسیار خوبی از حقوقدانان کشور مستقر شدند و این کار را به سرانجام رساندند تا این سامانه در فاز آزمایشی عمومی انجام شود. نگاهداری تصریح کرد: مدت شش ماه در فضای محدودتری این سامانه فعالیت کرد تا ایرادات آن رفع شود و موجب شد امروز اجرای آزمایشی عمومی آن با راستی‌آزمایی ۹۹ درصد و بررسی مباحث علمی با راستی‌آزمایی ۷۵ تا ۸۰ درصد به مرحله اجرا برسد. وی با بیان اینکه در ایجاد این سامانه نقش نیروی انسانی نادیده گرفته نمی‌شود، افزود: این مجموعه به پیشبرد سریع تنقیح قوانین کمک خواهد کرد. البته برنامه‌ریزی برای فاز بعدی این سامانه در نظر گرفته شده تا این سامانه به زودی تنظیم متون قوانین جامع را به مجلس ارائه دهد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر سامانه که رونمایی شد، کتاب‌های تخصصی برای معرفی اقدامات زیربنایی که برای این کار تولید شده در اختیار مردم قرار داده شد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها