شناسه خبر : 47064 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گره فروبسته

آیا پرونده ساماندهی تعطیلات پایان هفته بسته شد؟

ساماندهی تعطیلات پایان هفته که با کاهش ساعات کاری و انتخاب روزهای جمعه و شنبه در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده بود، توسط هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر سیاست‌های کلی نظام تشخیص داده شده و رد شد. این در حالی است که دولت با تعطیلی پنجشنبه موافق بود اما مجلس با نظر بخش خصوصی و با توجه به تطبیق بیشتر تعطیلات داخلی با تعطیلات بین‌المللی روز شنبه را به عنوان روز دوم تعطیلات انتخاب کرده بود. اکنون مشخص نیست که پرونده این تعطیلات بسته شده یا مجدد به مجلس بازخواهد گشت.

اما چرا بخش خصوصی شنبه را پیشنهاد داده بود؟ طبق گزارش سازمان توسعه تجارت،  در حال حاضر ۳۲ کشور به عنوان مقصدهای اصلی صادرات کالاهای ایرانی شناخته می‌شود. بررسی‌ تعداد روزهای کاری مشترک ایران با این کشورها نشان می‌دهد تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند بر مبادلات تجاری ایران با این شرکای عمده تجاری اثر قابل‌توجهی داشته باشد.

ایران با ۱۹ کشور از این فهرست چهار روز کاری، با ۱۲ کشور پنج روز کاری و با یک کشور شش روز کاری مشترک دارد. اگر تعطیلی‌های پایان هفته ایران به جمعه و شنبه تغییر یابد، تعامل کاری ایران با ۲۴ کشور به چهار روز و با هشت کشور به پنج روز کاهش می‌یابد. اما اگر پنجشنبه تعطیل شود، تعداد روزهای کاری مشترک با این کشورها به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و ایران با ۱۲ کشور چهار روز کاری، با ۱۹ کشور سه روز کاری و با یک کشور پنج روز کاری مشترک خواهد داشت که موجب محدود شدن بیشتر تجارت خواهد بود. 

دراین پرونده بخوانید ...