شناسه خبر : 47671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بلای تحریم

محدودیت‌های سخت تحریم چه بر سر اقتصاد ایران آورده است؟

در شرایط کنونی اقتصاد ایران که آثار و تبعات تحریم بر همگان مشخص شده است، دیگر کسی نیست که مانند گذشته جسارت پوچ نعمت خواندن تحریم را داشته باشد. برای درک تبعات منفی تحریم نیازی به گردآوری داده‌ها و تحلیل دقیق آنها نیست که افزایش مدام تورم و کاهش ارزش پول ملی و از بین رفتن رفاه مردم باعث شده است عموم جامعه با گوشت و پوست و استخوان نتیجه تحریم را بچشند.

تحریم طی سال‌های اخیر نه‌تنها بازار صادرات نفت ایران را تقریباً از بین برده و آن را به بازار انحصاری چین تبدیل کرده است، که مقاصد صادرات غیرنفتی و مبادی واردات کالاهای غیرنفتی نیز بسیار محدود شده است؛ به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از مبادلات تجاری کشور با کمتر از 10 شریک تجاری صورت می‌گیرد. این تنگنا باعث شده است تنوع کالاهای مبادله‌شده بین ایران و دیگر کشورها نیز محدود شود.

این مساله نه‌فقط باعث کاهش درآمد و رفاه جامعه شده که اقتصاد را نیز در برابر ضربات احتمالی آسیب‌پذیرتر کرده است. اگرچه از دولت تازه‌وارد و بدون آمادگی قبلی نمی‌توان انتظار زیادی در بهبود روابط خارجی داشت اما امروز تردیدی نداریم که راه توسعه اقتصادی از مسیر رفع تحریم می‌گذرد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها