شناسه خبر : 47663 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعیین رئیس سازمان بورس

همتی: بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه اولویت دولت چهاردهم است

عبدالناصر همتی در پایان جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: در جلسه شورای عالی بورس در روز شنبه هفته گذشته که استعفای آقای عشقی مورد پذیرش قرار گرفت، تصمیم گرفته شد که تکلیف رئیس سازمان بورس را روشن کنیم. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی افزود: در نهایت از میان گزینه‌های پیشنهادی مختلف که رزومه آنها مورد بررسی من و اعضای شورا قرار گرفت، به آقای «حجت‌الله صیدی» به‌عنوان یکی از افراد خوشنام بازار پولی و مالی، رسیدیم. وزیر اقتصاد، با عنوان این موضوع که صیدی از افراد باتجربه و متعهد و متخصص و دارای تحصیلات عالیه است و بازار سرمایه شناخت خوبی از وی دارد، گفت: با توجه به جمیع جهات، خوشبختانه شورای عالی بورس هم با اجماع کامل، ابتدا به عضویت آقای صیدی در هیات‌مدیره و در ادامه، ریاست سازمان بورس، رای داد و از این لحظه ایشان فعالیت خود را به ‌عنوان رئیس سازمان بورس آغاز خواهند کرد. همتی در پاسخ به سوالی در مورد اولویت دولت چهاردهم در مورد بازار سرمایه نیز گفت: حقیقت آن است که اعتماد مردم به بازار سرمایه، تا حدودی از دست رفته است و اولین و فوری‌ترین کار ما بازگرداندن اعتماد آنها به این بازار خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید مرکز اعتماد مردم باشد، گفت: بازار سهام از نظر تامین مالی سرمایه‌گذاری کشور در جایگاه بسیار حساس و مهمی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم. وزیر اقتصاد تصریح کرد: در شرایط فعلی و در غیاب بازار سرمایه، بار تامین مالی روی دوش بازار پول افتاده است که امیدوارم با سیاست‌های دولت (که راجع به آن در ستاد اقتصادی نیز بحث شده است)، بتوانیم جریان تامین مالی را به سمت بازار سرمایه گسیل بدهیم. وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید با مردم، کاملاً شفاف و صادق باشد، گفت: رئیس سازمان بورس حتماً باید ارتباط مستقیم با مردم داشته باشد و به‌طور منظم با آنها صحبت و مشکلات را تشریح کند. همتی تاکید کرد: ما باید نشان دهیم که بورس یکی از جاهایی است که به‌صورت شفاف، مطمئن و قابل اطمینان به کار خودش ادامه می‌دهد. عملکرد ما باید طوری باشد که این شائبه به وجود نیاید که دخالت‌هایی وجود دارد و اتفاقاتی در آن می‌افتد و مثلاً کسانی از اطلاعات درونی آن استفاده می‌کنند. این نکته‌ای است که به رئیس جدید سازمان بورس تاکید کردم که حتماً باید رعایت کند. 

بانک‌ها؛ برنده واقعی لاتاری خودرو

اسامی منتخبان عادی قرعه‌کشی خودروسازی‌ها روز یکشنبه ۱۹ شهریورماه اعلام شد که البته تنها چهار درصد از متقاضیانی که نسبت به بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون‌تومانی اقدام کرده بودند، در این قرعه‌کشی به عنوان برنده اعلام شدند و مابقی از لاتاری ایران‌خودرو دست خالی بیرون آمدند و از ۱۱۵ هزار خودرویی که ایران‌خودرو عرضه کرده بود تنها ۳۰ درصد به متقاضیان عادی اختصاص یافت! هر چند از این بخت‌آزمایی تعداد اندکی دست پر بیرون آمدند اما به‌محض اعلام نتایج قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی خرید و فروش حواله‌های خودرو در سایت‌های فروش آنلاین بارگذاری شد! از حواله پژو ۲۰۷ که قیمت آن ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده تا فروش حواله سمند سورن که ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس حوزه خودرو گفت: برنده واقعی طرح‌های فروش خودرو بانک‌ها هستند که حجم زیادی از نقدینگی در اختیارشان است و این حجم از منابع مالی مصرف هم نمی‌شود و زمانی که تنها چهار درصد از این تعداد به نتیجه می‌رسد به این معنی است که افراد بی‌دلیل این میزان از منابع مالی را بلوکه می‌کنند. این کارشناس حوزه خودرو افزود: افرادی هم که این خودروها را دریافت می‌کنند و می‌فروشند، معمولاً جزو کسانی هستند که منابع مالی بیشتری در اختیارشان است، تعداد بالاتری از خودروها را می‌خرند و می‌فروشند و باز هم در این فضا خودرویی به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد و باز هم واسطه‌ها از این فضا سود می‌برند. 

نگرانی اصلی در حوزه رشد صنعت

محمدرضا فرزین در همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه در قانون جدید بانک مرکزی به جای بانکداری بدون ربا از بانکداری اسلامی استفاده شده است که امیدواریم قانون را به‌خوبی اجرا کنیم، اظهار داشت: این قانون وظایف مشخصی برای بانک مرکزی تعیین کرده که وظیفه اصلی، کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی است، ولی در کنار آن رشد و تحقق عدالت اجتماعی قرار دارد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی تاکید کرد: از سال قبل با تکانه‌های سیاسی و امنیتی روبه‌رو شدیم اما خوشبختانه با رهبری مناسب در کشور و همکاری مردم و وفاق ملی با شوک‌هایی که روبه‌رو شدیم، در شرایط باثباتی قرار داریم. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی در بهار 2 /4 درصد شد، گفت: ترکیب رشد نشان می‌دهد در کشاورزی وضعیت بهتری داریم، در نفت رشد خوبی داشتیم و تولید نفت پنج‌ماهه مناسب بوده است. در صنایع معادن و خدمات با کاهش رشد مواجه بودیم. فرزین افزود: آخرین آمار گمرک، صادرات پنج ماه سال 9 /21 میلیارد و واردات 3 /26 میلیارد بوده و رشد 5 /5درصدی داشته است. تا پایان سال نرخ رشد 7 /3 درصد خواهیم داشت که با توجه به اهداف قانون برنامه نرخ راضی‌کننده‌ای نیست. تا پایان سال تولید نفت وضعیت خوبی خواهد داشت، کشاورزی هم همین‌طور، اما نگرانی اصلی ما در حوزه رشد، صنعت خواهد بود. دو نگرانی اصلی داریم که با همکاری دولت باید رفع شود؛ یک موضوع ناترازی (بودجه و بانک‌ها) است و تامین مالی پایدار حوزه رشد موضوع دیگر است. 

شروع دوره گذار از جهش قیمت مسکن

قیمت مسکن در مناطق جنوبی شهر تهران بیش از قیمت مسکن در مناطق شمالی رشد کرده است؛ این موضوع نسبت قیمت هر مترمربع خانه در مناطق شمالی به مناطق جنوبی شهر تهران در ابتدای سال 1396 (دوران ثبات بازار) را در شرایط کنونی تغییر داده است. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: در این شرایط در صورتی که بازار مسکن با حمایت سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی وارد دوره «شروع دوره گذار از جهش قیمت مسکن» شود؛ مناطق جنوبی شهر تهران از پتانسیل عقب‌نشینی قیمتی بیشتری نسبت به مناطق شمالی برخوردار هستند تا به این ترتیب نسبت ازدست‌رفته سال 1396 احیا شود. البته مناطق 4 و 5 به‌ عنوان یک استثنا و با تکیه بر تقاضای 20درصدی از کل معاملات شهر، توانسته‌اند حتی در شرایط کنونی نیز نسبت قیمت  در مناطق ذکرشده را به قیمت خانه در مناطق جنوبی شهر حفظ کنند. بانک مرکزی پس از هفته‌ها تاخیر، گزارش تحولات مسکن شهر تهران برای تیر و مرداد امسال را در نیمه شهریورماه منتشر کرد. بررسی داده‌های قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران در ماه‌های اخیر و مقایسه نسبت آن با قیمت خانه در همین مناطق در ابتدای سال 1396 (پیش از آغاز جهش تاریخی قیمت مسکن) حکایت از آن دارد که نسبت قیمت مسکن در مناطق شمالی به مناطق جنوبی تهران در دوره پیش از جهش و شرایط کنونی تغییر کرده است.  مطابق داده‌های بانک مرکزی، نسبت متوسط قیمت خانه در مناطق شمالی تهران به متوسط قیمت خانه در مناطق جنوبی شهر (منطقه 9 تا 20 شهرداری) برابر 44 /2 واحد بوده است؛ این رقم بیانگر آن است که میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان در مناطق شمالی تهران 4 /2 برابر میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان در مناطق جنوبی در ابتدای سال 1396 بوده است. از سال 1397 بازار مسکن کشور وارد دوره جهش قیمتی شد؛ این رویه در سال‌های بعد ادامه یافت، به‌نحوی که در سال 1399، قیمت مسکن اوج جهش قیمتی را تجربه کرد. در دوره تاریخی جهش قیمت مسکن در کشور در سال 1399، مناطق شمالی شهر بیش از مناطق جنوبی گران شدند.  سال 1400، بازار مسکن با توقف رشد سرسام‌آور قیمتی مواجه شد؛ به‌نحوی که از این سال با عنوان «پساجهش شکننده قیمتی در بازار مسکن» یاد می‌شود؛ با وجود این تغییر انتظارات تورمی و مولفه‌های سیاسی اثرگذار بر بازارها مانع از آن شد که آرامش قیمتی در بازار مسکن ادامه‌دار شود؛ به این ترتیب بازار مسکن از سال 1401 مجدد به عصر جهش قیمتی بازگشت (بازگشت به عصر جهش)؛ این جهش قیمتی در سال 1402 ادامه یافت؛ اگرچه روند رشد قیمت مسکن در سال 1403 نیز ادامه‌دار شده اما طی ماه‌های اخیر از شتاب رشد قیمت مسکن به شکل قابل ‌توجهی کاسته شده؛ به‌نحوی که می‌توان از سال 1403 با عنوان «شروع دوره گذار از جهش قیمت مسکن» در کشور یاد کرد.

واکنش‌ها به گرانی بنزین

در بحبوحه تودیع و معارفه وزرای نفت، محمدرضا عارف در مورد قیمت بنزین گفته است:  «کدام عقل سلیم می‌تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلاً کاری نمی‌خواهیم بکنیم و نمی‌خواهیم بگویند که عارف نظری داده و دولت در پی آزادسازی است، اما اینها واقعیت‌هایی هستند که باید به آنها توجه کرد.» آن‌گونه که اقتصادنیوز گزارش داده: بعد از مطرح شدن سخنان عارف، برخی رسانه‌ها و کاربران به سخنان معاون اول واکنش نشان دادند اما در این میان، روزنامه جوان واکنش دیگری نسبت به اظهارات بنزینی معاون اول رئیس‌جمهور داشت و دیروز در این‌باره نوشت: «دولت نشانه‌هایی از یک برنامه عقلانی در موضوع قیمت بنزین از خود نشان داده است. اکنون یک باک بنزین از پول آبی که در رادیاتور ریخته می‌شود، ارزان‌تر است و تقریباً با قیمت تنظیم باد برابر! به نظر می‌رسد. اظهارات رئیس‌جمهور و معاون اول به ‌نوعی آماده کردن اذهان عمومی برای یک کار بزرگ است. اول باید با مردم واقعیت‌ها را گفت. مردم متین و پذیرای واقعیت‌ها هستند. کنشگری «صبح جمعه باخبر شدم» یک افتضاح تاریخی بود.» روزنامه جوان در مورد گران نشدن بنزین و استفاده عده‌ای از قیمت نازل بنزین، نوشت: «چرا کسی که آینه بغل ماشینش ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و در کل سال همیشه در جاده و تفریح است، در مجموع سال یک میلیون هم پول بنزین ندهد؟! باید از روش عاقلانه دولت برای آماده کردن افکار عمومی حمایت کرد.» روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در شماره روز گذشته 19 شهریورماه با تیتر «بالا و پایین بنزین» در مصاحبه با گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی در انتخابات 1388، در مورد گرانی بنزین نوشت: «قیمت بنزین در ایران ارزان نیست، بلکه نرخ تورم در ایران به شدت بالاست... در ایران تورمی وجود دارد که ناشی از کاهش ذخایر ارزی ماست. این تورم به بقیه کالاها منتقل می‌شود و ارزش پولی ملی را کاهش می‌دهد. اگر امروز درخواست برخی مدیران محقق شود و قیمت بنزین مثلاً 10 هزار تومان شود، شش ماه بعد، تورم ناشی از نبود ارز کافی در کشور به کالاهای دیگر منتقل شده و این 10 هزار تومان ارزش خود را از دست می‌دهد. دوباره مسئولان در رسانه ملی حاضر شده و اعلام می‌کنند بنزین ارزان است! بنابراین مسئله اصلی مهار نرخ تورم است.» 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها