شناسه خبر : 46814 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد بد

تورم همچنان برای تولیدکننده و مصرف‌کننده بالاست

با توجه به آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در فروردین ۱۴۰۳ به حدود 7 /1065 رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل با افزایش 3 /1 درصد همراه شده و نسبت به فروردین ۱۴۰۲ رشد 8 /23درصدی را تجربه کرده است. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین‌ماه سال 1403 حاکی از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از ۴۱ و ۴۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به ۲۱ و ۳۱ درصد در فروردین سال 1403 است.

مطابق با آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نیز سرعت رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل افزایش یافته و به حدود 6 /2 درصد رسیده است. مقایسه رقم شاخص ماه مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه کشور در فروردین سال جاری نیز نسبت به ماه قبل کاهش یافته و رقم 9 /30 درصد را نشان می‌دهد.

بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین ۱۴۰۳ در میان کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور متعلق به هتل و رستوران با 6 /45 درصد بوده است و در مقابل کمترین آن را نیز ارتباطات با رقم ۱۸ درصد تشکیل می‌دهد. 

دراین پرونده بخوانید ...