شناسه خبر : 47161 لینک کوتاه

تجارت با بیماران

چرا هزینه‌های گزاف و روش‌های درمانی به مردم تحمیل می‌شود؟

خبرآنلاین در گزارشی به تعارض منافع در حوزه سلامت پرداخته و تاکید کرده است که نگاه تجاری به حوزه درمان، هزینه‌های سنگین و بی‌فایده را به بیماران تحمیل کرده است. حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه، به خبرآنلاین گفته است که در زمان شیوع کرونا عده‌ای با اهداف تجاری با سلامت کودکان ایرانی بازی کردند و به صورت کاملاً غیرعلمی واکسن کووید را به کودکان تزریق کردند و برای هر دوز آن در سطح ملی چند میلیون دلار حق دلالی گرفتند. او در ادامه تاکید کرده است: «آیا می‌دانید برای رمدیسیور بی‌خاصیت (تقریباً) چند میلیارد دلار پول نامشروع به دست عده‌ای رسید؟» به گفته سوری، مصرف داروی هیدروکسی کلروکین در همان هفته‌های اول اپیدمی از سوی سازمان جهانی بهداشت و مراجع بین‌المللی ممنوع شده بود و عده‌ای این دارو را به مقدار فراوان تهیه کرده بودند و برای سود ناشی از فروش آن مصرف آن را برای بیماران کرونایی تبلیغ و توصیه کردند. این استاد دانشگاه به تعارض منافع در حوزه سلامت اشاره کرده و گفته است که این عارضه هزینه گزافی برای مردم داشته است. او ادامه می‌دهد: «آیا می‌دانید تقاضای القایی دارو در کشور ما حداقل سه برابر میانگین بسیاری کشورهای اروپایی است؟ آیا می‌دانید طول اقامت در بیمارستان در ایران چند برابر موارد مشابه در آمریکاست؟ مسخره نیست که عده‌ای مدرک تحصیلی گرو می‌گذارند تا فلان داروخانه، فلان آزمایشگاه تشخیص طبی یا... مثلاً ادعا کند مسئول فنی دارد؟ برخی از اینها ماهانه بیش از حقوق یک استاد‌تمام هیات علمی، پولِ گرو گذاشتن مدارکشان را بدون حضور موثر می‌گیرند، یعنی مجموعه وزارت بهداشت از این موارد اطلاع ندارد یا شاید خودشان منافع دارند؟ آیا وزیر بعدی بهداشت جسارت و جرات و حمایت کافی برای مقابله با این آفت‌های کهنه بر پیکره حوزه سلامت را دارد؟»

این استاد دانشگاه همچنین گفته است: «تا زمانی که بیش از ۸۰ درصد بودجه سلامت صرف درمان می‌شود، تا زمانی که وزیر، معاون بهداشتی وزیر و همه معاونان او بالینی هستند، تا زمانی که تعارض منافع در وزارت بهداشت حل نشود و... به هیچ‌جا نخواهیم رسید. تاکید بر به‌کارگیری پزشکان بالینی در مدیریت ارشد و میانی وزارت بهداشت، حتی مدیریت‌های غیربالینی سیاستی اشتباه بوده و خواهد بود. پزشکان نه آموزش کافی برای این وظیفه مهم دیده‌اند، نه به واسطه مشغله‌های حرفه‌ای فرصت کافی برای انجام این کار را دارند و نه تعارض منافع به ایشان اجازه می‌دهد سیاست‌هایی به نفع مردم و علیه منافع خود تدوین کنند.»

زندانی ۹۳ساله اوین

زندانی ۹۳ساله اوین، هفته گذشته توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. به گزارش ایسنا، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در این زمینه توضیح داده که در جریان ملاقات مجازی با زندانیان، با مسن‌ترین زندانی حال حاضر در زندان اوین که ۹۳ سال دارد و به دلیل محکومیت مالی زندان است، ملاقات کرد و ضمن تماس با سرپرست مجتمع قضایی مربوطه، دستور داد تا به قید فوریت منشأ بدهی این فرد احصا و در اسرع وقت تعیین تکلیف شود. این زندانی زن سرپرست خانوار دارای فرزند مبتلا به اوتیسم است که به‌دلیل عجز از پرداخت بدهی از ۱۷ سال قبل در زندان به سر می‌برد، به جهت افزایش میزان خسارت تاخیر تأدیه به سبب مرور زمان، دچار ماندگاری طولانی‌مدت در زندان شده بود. القاصی ضمن بررسی وضعیت این زندانی دستور داد تا به قید فوریت ضمن استفاده از ظرفیت خیرین و ستاد دیه، زمینه آزادی این زندانی در روز جاری فراهم شود. علی القاصی، رئیس کل دادگستری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۸۶۳ نفر از زندانیان استان تهران از محکومان مالی هستند، گفت که تعداد ۱۳۹ نفر از زندانیان استان تهران صرفاً به دلیل مهریه در زندان هستند و بدهی ۱۷ نفر از این اشخاص، تا سه سکه بود.

۴۵ درصد ایرانیان کبد چرب دارند

دبیر انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران با بیان اینکه ۴۵ درصد ایرانیان به کبد چرب مبتلا هستند، گفت: اگرچه این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی التیام می‌یابد.

امیرپاشا طبائیان به ایرنا توضیح داد: مصرف غذاهای آماده با کالری زیاد، بی‌تحرکی و چاقی باعث افزایش کبد چرب در ایرانیان شده و می‌تواند اندام‌های بدن از جمله مغز، کلیه و قلب را درگیر کند و باعث سکته مغزی شود.

او گفت: کبد چرب در اکثر موارد علامتی ندارد و بیمارانی که غالباً به‌طور اتفاقی سونوگرافی شکم به دلایل دیگر انجام می‌دهند متوجه چرب بودن کبد خود می‌شوند یا طی بررسی علت افزایش آنزیم‌های کبدی، کبد چرب تشخیص داده می‌شود. هنگامی که کبد دچار التهاب می‌شود، می‌گوییم فرد مبتلا به التهاب کبد ناشی از چربی شده که این خود می‌تواند باعث آسیب کبدی شود و به مرور التهاب حاد یا مزمن ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد سیروز یا نارسایی مزمن کبد شود. طبائیان ادامه داد: توصیه می‌شود افراد مبتلا به کبد چرب از مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب و به ویژه پرکربوهیدرات مانند فست‌فود، شیرینی‌جات و نوشابه‌های گازدار و خصوصاً الکل پرهیز کنند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در این بیماران توصیه می‌شود، البته باید از مصرف بیش از حد میوه‌هایی که دارای محتوای فروکتوز هستند نیز خودداری کنند.

وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد

شورای عالی مسکن با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن در شهرها موافقت کرد. در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم، با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد. به گزارش تسنیم، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضای دولت با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد. متقاضیان نهضت ملی مسکن می‌توانند برای دریافت تسهیلات این بخش تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که این سقف بعد از تصویب هیات عالی بانک مرکزی و ابلاغ قابلیت اجرایی خواهد یافت.

پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

مددکاران؛ گرفتار دستمزد ناچیز

برخی از کارمندان بهزیستی می‌گویند حقوقشان با داشتن حدود ۱۵ سال سابقه و تحصیلات کارشناسی ارشد به ۱۱ میلیون تومان نمی‌رسد و این حقوق با زمان، انرژی و سختی کارشان تناسبی ندارد. خبرآنلاین گزارش داده است که کارکنان و مددکاران سازمان بهزیستی در میان کارکنان تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی کمترین حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند و این نشان می‌دهد آسیب بی‌کفایتی مدیریتی در سازمان بهزیستی فقط محدود به مددجویان و جامعه هدف این سازمان نیست، بلکه این آفت به جان کارکنان و مددکاران خود بهزیستی هم افتاده است. به جز چند نهاد معدود مرتبط با کار امدادگری، کارکنان بهزیستی تنها کارمندان دولت هستند که وظیفه «مددکاری اجتماعی» دارند و ماموریتشان رسیدگی به انواع دردهای گروه‌های مختلف جامعه است. ماهیت این شغل افرادی با روحیه‌های قوی می‌طلبد که با اتکا به حمایت‌های معنوی نهادهای فرادستی برای طولانی‌مدت دچار افت روحیه و خستگی نشوند و در نتیجه حمایت‌های مادی همان نهادها، دغدغه‌های اقتصادی کمتری داشته و بخش اعظم تمرکز خود را وقف کارشان کنند، اما کارکنان و مددکاران بهزیستی کاملاً مورد بی‌توجهی هستند.

برخی از کارمندان بهزیستی می‌گویند حقوقشان با داشتن حدود ۱۵ سال سابقه و تحصیلات کارشناسی ارشد به ۱۱ میلیون تومان نمی‌رسد و این حقوق با زمان، انرژی و سختی کارشان تناسبی ندارد. یک نفر از کارمندان بهزیستی در یکی از استان‌ها می‌گوید: من با مدرک دکترا و بهترین رتبه از دانشگاه تربیت مدرس وارد بهزیستی شدم اما کمترین دریافتی را دارم. یکی دیگر از همکاران او می‌گوید: چند سال پیش با نیت کمک به اقشار آسیب‌پذیر از آموزش و پرورش به بهزیستی انتقالی گرفتم؛ الان افرادی که سال‌ها پیش دانش‌آموز من بودند درآمدهای بیشتری از من دارند در حالی که سختی کار بهزیستی بسیار بیشتر است. اعتراضات دسته‌جمعی کارکنان بهزیستی که اخیراً در برخی استان‌ها صورت گرفته، تجمع آنها در مقابل ساختمان مجلس و راه‌اندازی «کارزار افزایش حقوق» که از ۱۴ فروردین امسال آغاز شده و تا ۱۴ خرداد ادامه داشت، نشان می‌دهد این طیف با مذاکرات درون‌سازمانی به نتیجه نرسیده و لاجرم مجبور به انتقال گلایه‌های خود به بیرون از سازمان و مطالبه حق خود از نهادهای فرادستی شده‌اند. با گذشت حدود دو هفته از اتمام کارزار مذکور، سازمان بهزیستی همچنان نسبت به اعتراضات دسته‌جمعی کارکنان خود در استان‌های مختلف واکنشی مبنی بر آغاز تحولات خاصی در خصوص حقوق و دستمزد نشان نداده است.

اهدای زمین اطراف دروازه کوروش

تل آجری یا دروازه کوروش پس از آنکه مدت‌ها ناشناخته بود توسط باستان‌شناسان کاوش و مسقف شده است و توسط یگان، حفاظت می‌شود و زمین‌های کشاورزی اطراف نیز هبه شدند. خبرگزاری مهر نوشت؛ دروازه کوروش که قبل از ساخت تختگاه تخت جمشید و برای کاخ فیروزی که کاملاً تخریب شده، در محوطه شهر باستانی پارسه ساخته شده بود، در سه‌کیلومتری تخت جمشید قرار دارد و اکنون از آن دروازه که شبیه به دروازه ایشتار بابل قدیم است، تلی از آجر و خاک باقی مانده است به همین دلیل به آن تُل آجری می‌گویند. داستان کشف این دروازه به زمانی می‌رسد که باستان‌شناسان در پروژه از کاخ تا شهر می‌خواستند بدانند که آیا تختگاه تخت جمشید و بناهای کاخ‌ها با شهر و پیرامون خود نسبتی داشته یا فقط یک بخش سلطنتی بوده است؟ برای این منظور بررسی‌های ژئوفیزیک انجام شد و تعداد زیادی کاخ در زمین‌های کشاورزی کشف و در مراحل بعدی دروازه شناسایی شد. بنابراین باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که در کنار تخت جمشید مجموعه‌هایی در طول سه کیلومتر از تختگاه تا دروازه در حدود ۳۰ هکتار وجود داشته که برای فعالیت‌های هنری، رنگ‌سازی، جواهرسازی، طلاکاری و کوره‌های صنعتی در مقیاس کوچک برای پودر کردن نوعی استخوان به کار می‌رفته است. همچنین بناها و کانال‌های آبی در این پردیس وجود داشته است. چند سال پیش باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی در یک کاوش مشترک در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳ بنای بزرگی را از دوره هخامنشی کشف کردند که احتمال دادند آن را کوروش بزرگ ساخته باشد در حالی که تا قبل از این کشف، باستان‌شناسان تصور می‌کردند که شهر پارسه را داریوش ساخته ولی بعد از آن فهمیدند که پارسه را کوروش و کمبوجیه ساخته‌اند. تل آجری یک محوطه باستانی است که هزاران آجر لعابدار در ساخت آن به کار گرفته شده است. دیوارهایش ۴۰ متر ارتفاع تا ۱۰ متر ضخامت دارند و برخی از نقوش آن ترکیبی از اسطوره‌های بین‌النهرین و ایران باستان است. بسیاری از این نقوش همانند نقوش به‌کاررفته در دروازه ایشتار بابل بین‌النهرین است. شگفتی‌های این دروازه آجری که در اثر زلزله فروریخت، کتیبه‌هایی به زبان خط میخی آکدی بابلی است. استفاده از ملات قیر در اندود آجرها و به‌کارگیری نقش و رنگ در آجرها ازجمله شگفتی‌های این بناست. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها