شناسه خبر : 47060 لینک کوتاه

بازگشایی خزانه جواهرات ملی

آیا تاج‌های سلطنتی سرقت نشده است؟

۵۱ ماه پس از تعطیلی خزانه جواهرات ملی، روز ۲۱ خرداد درهای این موزه به روی بازدیدکنندگان باز شد. آن هم درست زمانی که شایعات زیادی درباره گم شدن تاج‌های سلطنتی خانواده پهلوی دهان‌به‌دهان می‌شد و تعطیلی طولانی موزه به این شایعات دامن زده بود.  به گزارش خبرگزاری مهر، موزه جواهرات ملی از اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع کرونا بسته شد و شایعاتی پیرامون آن توسط سخنگوی دولت اعلام شد از جمله اینکه دو تاج مهم این موزه توسط خاندان پهلوی به سرقت رفته است در حالی که این دو تاج تا سال ۱۳۹۸ رو‌به‌روی بازدیدکنندگان موزه قرار داشت. حالا با گذشت چهار سال و سه ماه از بسته بودن موزه، مدیران بانک مرکزی از چند روز پیش اعلام کردند که علاقه‌مندان می‌توانند روز ۲۱ خرداد از ساعت ۱۳ تا ۱۵:30 از این موزه دیدن کنند و باقی روزها، زمان بازدید همچون روال گذشته در روزهای شنبه تا سه‌شنبه در همین ساعت خواهد بود. ماجرا از آنجا شروع شد که در دی سال ۱۴۰۱ علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در سالروز خروج محمدرضا پهلوی از ایران در شبکه ایکس نوشت که «۳۵ میلیارد دلار اموال ایرانیان؛ ۳۸۴چمدان جواهر و الماس؛ دو تاج با پنج هزار قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید که از نظر قیمت غیرقابل تخمین است و... اینها بخشی از اموالی است که دیکتاتور هنگام فرار با خود به خارج برد. امروز سالگرد مرگ سلطنت، وابستگی و وطن‌فروشی در ایران است». این ادعا با واکنش افراد متعددی از مستندساز و تاریخ‌پژوه گرفته تا وزیر میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شد.

بخشی از کاربران هم به مستندی از  خسرو سینایی، فیلمساز اشاره کردند که در سال ۱۳۸۷ فیلم مستندی از موزه جواهرات ملی ایران به سفارش بانک مرکزی ساخته است و در معرفی آثار این مجموعه، دو تاج مربوط به پهلوی دوم و ملکه در دو ویترین متوالی دیده می‌شوند. ماجرا آنقدر بالا گرفت که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از حاشیه‌هایی که درباره گنجینه جواهرات بانک مرکزی پیش آمد، از این گنجینه بازدید کرد و وجود دو تاج سلطنتی را در این مجموعه تایید کرد.  او با انتشار تصویری از دو تاج سلطنتی، در شبکه ایکس نوشت: «امروز از گنجینه جواهرات سلطنتی بانک مرکزی بازدید کردم. باید امکان بازدید عمومی از دیدنی‌های آن فراهم شود. آن دو تاج معروف را که می‌بینم، جای خالی دارایی‌های عظیم به‌غارت‌رفته ملت توسط پهلوی را بیشتر حس می‌کنم.» در ساخت تاج سلطنتی سه هزار و ۳۸۰ تکه الماس روی هم به وزن هزار و ۱۴۴ قیراط استفاده شده که بزرگ‌ترین آن، یک الماس زرد برلیان ۶۰قیراطی است. این الماس در مرکز تاج به شکل یک خورشید تابان و در میان الماس‌های کوچک‌تر قرار داده شده است. پنج تکه زمرد روی هم به وزن ۱۹۹ قیراط، دو قطعه یاقوت کبود به وزن ۱۹ قیراط و ۳۶۸ حبه مروارید سفید طبیعی تقریباً یک‌شکل و یک‌اندازه در سه ردیف به‌کار رفته است. وزن تاج با کلاه مخمل درونی آن برابر با ۴۴۴ مثقال یا در حدود دو کیلو و 80 گرم است. تاج ملکه هم بر بستر طلای سفید و یک کلاه مخمل سبز یشمی با ۳۸ زمرد، ۳۴ یاقوت، ۱۰۵ مروارید، هزار و ۴۴۶ الماس و با یک زمرد شش‌ضلعی ۱۵۰قیراطی در مرکز تاج تزیین شده است. دو قطعه اسپینل حدود ۸۳ قیراط و بزرگ‌ترین مروارید حدود ۲۲ میلی‌متر طول دارد و وزن تاج حدود دو کیلوگرم است.

گردنبند فرح پهلوی، تاج کیانی، الماس‌های معروف دریای نور و نورالعین و کره جواهرنشان از دیگر آثار قیمتی هستند که به عنوان پشتوانه پول ملی ایران در موزه جواهرات ملی بانک مرکزی نگهداری می‌شود. به گزارش مهر در اولین روزهای بازگشایی موزه، بیشتر سوالات بازدیدکنندگان حول محور تاج‌های کیانی و پهلوی و شایعات آن بود و موزه‌داران پاسخ می‌دادند که نگران نباشید همه چیز سر جایش است. بهانه ادامه تعطیلی این موزه، انتقال گنجینه به خزانه جدید بانک مرکزی در تپه‌های عباس‌آباد تهران بود که در حال ساخت است اما انتقادهای بسیار نسبت به بسته بودن موزه به‌خصوص در فضای مجازی، باعث شد بانک مرکزی با بازگشایی موزه موافقت کند و درهای خزانه جواهرات دوباره به روی بازدیدکنندگان باز شود.

همستر خبرساز

بازی همستر کامبت در هفته گذشته بسیار خبرساز بود. بازی کریپتویی همستر کامبت (Hamster Kombat) در تلگرام محبوبیت فراوانی به‌دست آورده است. این بازی به کاربران اجازه می‌دهد فقط با ضربه زدن روی نمایشگر دستگاه خود، سکه مجازی کسب کنند. با توجه ‌به موفقیت و رشد چشمگیر برخی بازی‌های تلگرامی مرتبط با رمزارزها از جمله نات‌کوین، شاهد موجی از بازی‌های مشابه هستیم که هرکدام وعده ایردراپ‌های احتمالی به کاربران می‌دهند.

با این حال موجی از خبر و گزارش درباره این بازی به خروجی رسانه‌ها راه یافت.

خبرگزاری مهر به نقل از رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا نوشت که ۱۸ پرونده کلاهبرداری در خصوص بازی همستر تشکیل شده است و هیچ کارشناس داخلی و خارجی نسبت به این بازی خوش‌بین نیست. البته اعلام شده است که رمزارزها را روی بستر بلاک‌چین بالا می‌آوریم و در صرافی‌ها لیست می‌کنیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

او در ادامه گفته است: «تفاوت بازی همستر با نات‌کوین این است که در آن فقط ۲۵ میلیون کاربر در این فعالیت و بازی شرکت کردند. ولی الان تقریباً ۱۲۰میلیون نفر درگیر بازی همستر هستند. این خودش یک چالش است. زیرا تعداد زیادی رمزارز وجود دارد. یعنی فروشنده‌های زیادی هستند و هر چیزی هم که فروشنده زیادی داشته باشد قطعاً کاهش قیمت پیدا می‌کند.» برنا هم به نقل از ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نوشت که «متاسفانه اخیراً با فراگیر شدن بازی همستر یا به عبارت بهتر روبات تلگرامی، شاهد هستیم که افراد در حالات مختلف حتی در رانندگی  مشغول این بازی هستند و به جای اینکه توجه و تمرکز خود را به خودرو و خیابان بدهند، در حال اندازه‌گیری تعداد سکه‌های خود هستند که این مسئله می‌تواند باعث وقوع تصادفات جرحی و حتی فوتی زیادی شود. حتی شاهد هستیم که موتورسواران هم در حال انجام این بازی هستند و این مسئله برای راکبان موتورسیکلت‌ها بسیار خطرناک‌تر است، زیرا با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی موتورسیکلت به زمین برخورد می‌کند». زومیت هم نوشته است: «اگرچه نات‌کوین سرانجام با لیست‌شدن در صرافی‌ها امکان تبدیل سکه‌های مجازی به پول واقعی را فراهم کرد اما همچنان وایت‌پیپر ندارد و هیچ نقشه راه یا کاربردی برای آن تعریف نشده است؛ پروژه‌ای که به‌احتمال زیاد هیچ‌گاه به پول واقعی تبدیل نخواهد شد.» این رسانه در ادامه نوشته است: نقشه راه بازی همستر کامبت برای ایردراپ شامل چند مرحله می‌شود: مذاکره با صرافی‌ها، مذاکره با بازارسازان، همکاری‌های کلیدی و لیست وظایف. در حال ‌حاضر میلیون‌ها کاربر در حال جمع‌آوری سکه در بازی مذکور هستند و در صورت لیست‌شدن توکن آن در صرافی‌ها، می‌توان سکه‌های داخل بازی را به پول واقعی تبدیل کرد. اخیراً نیز توکن همستر در بازار پیش‌عرضه صرافی کوکوین به‌نمایش درآمده است که احتمالاً از عرضه قریب‌الوقوع این ارز دیجیتال و امکان فروش و خرید همستر کامبت در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

حق‌آبه چیتگر آب رفت

پارک چیتگر هم در روزهای گذشته مورد توجه سرویس اجتماعی رسانه‌های ایران بوده است. تصاویر خشکیدن درختان چیتگر چندی پیش، واکنش شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت تا جایی که دادستانی تهران به ماجرا وارد شد و موضوع را مورد بررسی قرار داد.  حالا رضا بیانی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به ایلنا گفته است که «سهمیه آبی خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم، حق‌آبه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است». او در ادامه توضیح داده است: «در حال حاضر درختان چیتگر قطع نشده است، در ابتدا باید توان اکولوژیکی را به درخت‌ها برگردانیم، سپس برای سرنوشت درختان تصمیم‌گیری شود. باید ابتدا میزان آبی که حق‌آبه پارک چیتگر  است، به پای درختان ریخته شود، سپس زمانی که آب‌رسانی به درختان انجام شد، عملیات گیاه‌پزشکی روی درختان انجام شود و بعد از انجام تمام این فرآیند، درباره وضعیت درختان تصمیم گرفته شود که آیا باید قطع شوند یا خیر؟» بیانی همچنین درباره آسیب دیدن درختان سالم گفت: «طبق الگویی که وجود دارد، ما حداقل تا شعاع ۱۰۰ متر را سم‌پاشی می‌کنیم که آفت دیگر شیوع پیدا نکند، اما آب باید به پای درختان برسد، آن هم همه درختان پارک چیتگر که تقریباً ۸۵۰ هزار اصله درخت است. سهمیه آبی خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم، حق‌آبه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است. در واقع سهمیه‌ای که در جلسات گذشته بیان شد، صد لیتر بر ثانیه بود، که اکنون به حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است.» بیانی تاکید کرده است: «ما یک قرارداد ۳۰ساله با شهرداری منطقه ۲۲ داریم، تمام درخت‌ها را سالم تحویل داده‌ایم اکنون به هر صورت باید حق‌آبه درختان پارک چیتگر تامین شود. اگر آب به درختان نرسد، در سال آینده درخت‌های سالم آسیب خواهند دید.  زمانی که دما افزایش دارد، درخت‌ها بیشتر به آب نیاز خواهند داشت، به‌طور مثال زمانی که یک درجه افزایش دما داشته باشیم، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز آبی درختان بالا می‌رود.»

اتوبوس‌های برقی چینی در راه تهران

قرارداد پرابهام شهرداری تهران با چینی‌ها در هفته‌های گذشته جنجالی شد. جریان از آنجا شروع شد که شهرداری در روزهای پایانی سال گذشته خبر داد که قراردادی با چینی‌ها بسته شده است که بر مبنای آن اتوبوس، تاکسی و ون برقی برای خیابان‌های پایتخت وارد می‌کند و همچنین چینی‌ها برای ساخت دو استادیوم ورزشی در تهران و ساخت مسکن و نوسازی بافت فرسوده به ایران می‌آیند. گفته می‌شد که این قراردادها در ازای تهاتر نفت با چین بسته شده است اما برخی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و به گزارش روزنامه شرق، لطفعلی بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه تهران هم کارزاری راه انداخت و از دولت درخواست کرد که به جای ساخت استادیوم ورزشی و نوسازی بافت فرسوده توسط چینی‌ها، از چین درخواست شود پول نفت صرف ساخت مزارع خورشیدی شود. از آن‌سو گزارش‌هایی درباره غیرشفاف بودن قرارداد خرید ناوگان برقی و ابهامات متعدد درباره آن مطرح شد و همین مسئله سبب شد که بعضی اعضای شورای شهر در اعتراض به این قرارداد، موقع حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران صحن شورای شهر را ترک کنند. این قرارداد پراما و اگر با ورود شهردار تهران به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به حاشیه رفت اما حالا ایلنا از قول پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خبر داده است: «۱۲۰ دستگاه اتوبوس داخلی در روزهای پیش‌رو به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود و بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده، اولین محموله اتوبوس‌های برقی از چین هم در یک ماه آینده وارد کشور خواهد شد.» سروری با بیان اینکه اولین محموله وارداتی از چین شامل اتوبوس، ون و تاکسی است، گفته است: «محموله‌های بعدی به تدریج وارد خواهد شد. در محموله اول بیش از یکصد دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه می‌شود و در مجموع دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون باید ظرف شش ماه آینده وارد تهران شوند و قرارداد به مرحله نهایی و قطعی برسد.» 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها