شناسه خبر : 47819 لینک کوتاه

سیاست خارجی پایدار

ذهنیت‌های غلط در مورد جایگاه اقتصاد در دیپلماسی چیست؟

محمود سریع‌القلم، استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی، پیش از این در یکسری مطالبی که به عنوان «30 ویژگی» می‌نویسد و منتشر می‌کند، به برخی ذهنیت‌های رایج اما نادرست در حوزه سیاست خارجی پرداخته بود که با توجه به شرایط کنونی کشور، بازخوانی آنها خالی از لطف نیست.

این پژوهشگر و دانش‌آموخته روابط بین‌الملل در این مهم‌ترین گزاره‌هایی که به عنوان ذهنیت‌های غیرواقعی دیپلماسی بیان می‌کند از عدم امکان «موفقیت پایدار در سیاست خارجی بدون اجماع داخلی» می‌گوید. از دیدگاهی که ماهیت اصلی روابط آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را صرفاً امنیتی می‌شمارد انتقاد می‌کند و تاکید می‌کند که منافع اسرائیل همان مواضع بنیامین نتانیاهو نیست.

سریع‌القلم در چهار بند به‌صراحت به مسئله اهمیت اقتصاد و قدرت اقتصادی در روابط بین‌الملل اشاره دارد و معتقد است سیاست بین‌الملل بر اقتصاد بین‌الملل اولویت ندارد، همان‌طور که نفوذ امنیتی بر نفوذ اقتصادی اولویت ندارد. به نوشته او اهرم اقتصادی در مذاکرات می‌تواند کارسازتر از اهرم امنیتی باشد و بدون مزیت نسبی اقتصادی نمی‌توان در سیاست خارجی امتیازات گسترده‌ای به دست آورد. 

دراین پرونده بخوانید ...