شناسه خبر : 47466 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محدوده شادی

چه عواملی بر شادی مردم جهان موثر است؟

 

به نظر می‌رسد جغرافیای شادکامی جهان رابطه معناداری با رفاه اقتصادی دارد. اگرچه فرهنگ و اقلیم، ژنتیک و مسائلی از این دست در بروز شادی نقش دارند، اما وقتی از جامعه شاد یا غمگین سخن می‌گوییم، باید شاخص‌های کلان و داده‌های بزرگ را بررسی کرد. ایرانیان از دیرباز مردمی بذله‌گو، طناز، شاعرمسلک و شادمان بوده‌اند. تاریخ کهن ایران با جشن‌های پر از شادی هنوز نشانه‌های انکارناپذیر از خود به یادگار دارد. اما جهان امروز دیگر فقط متکی به سنن و باورهای تاریخی نیست و علاوه بر این دلایل شاخص‌های دیگری را نیز دارد.

داده‌های شاخص شادی کشور ایران نشان می‌دهد در حالی که متوسط شادکامی جهانی در ۱۰ سال گذشته (بین ۱۱۱ کشور) 59 /5 بوده، متوسط این شاخص در ایران به عدد 76 /4 رسیده که نه‌تنها زیر نرخ متوسط جهانی است بلکه فاصله زیادی با کشورهای منطقه نیز دارد. جایگاه ایران در فهرست ۱۳۷ کشور که پیمایش شاخص شادکامی در سال ۲۰۲۳ در آنها انجام شده نیز، رتبه ۱۰۱ بوده است.

در سال 2024 محققان داده‌های نظرسنجی جامع از ۱۴۶ کشور در چهار سال گذشته را برای تعیین شادترین کشورها تجزیه‌وتحلیل کردند و ۹ کشور را برگزیدند که نمونه‌ای از رویکردهای منحصربه‌فرد برای تقویت شادی به‌شمار می‌روند. این تجزیه‌وتحلیل بخش‌های عملکردی تولید ناخالص داخلی سرانه، حمایت از رفاه اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی انتخاب زندگی، سخاوت عموم مردم و درک سطوح فساد را به‌طور ویژه سنجید. فنلاند، دانمارک، ایسلند، هلند، سوئد، نروژ، سوئیس، لوکزامبورگ و نیوزیلند شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند.

دراین پرونده بخوانید ...