شناسه خبر : 46979 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماه سیل

تغییرات اقلیمی چگونه ایران و جهان را در معرض وقوع سیل قرار داد؟

تغییرات اقلیمی به‌طور واضح اکنون همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و یکی از نشانه‌های بارز آن تغییر الگوی بارش و وقوع سیلاب‌های سنگین در سراسر جهان است. ایران نیز به شدت تحت تاثیر تغییر اقلیم و وقوع سیلاب است. اردیبهشت امسال شهرهای مختلف کشور سیلاب را تجربه کرد که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بیش از پیش از این رخداد متاثر شدند.

بارش‌های سیلابی ماه اخیر در ایران سبب شد؛ ۶۳ درصد از مجموع حجم مخازن سدهای کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب پر شود. با اینکه امسال مقدار ورودی به سدها ۹ درصد کاهش داشته است، اما میزان خروجی سدها تقریباً مانند سال گذشته است. سیستان و بلوچستان در سال به‌طور متوسط ۵۶ میلی‌متر بارش دریافت می‌کند، اما به دنبال سامانه بارشی مستقر در این منطقه، بیش از ۵۰ درصد کل بارش سال آبی خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کرد. میزان ورودی سدهای استان سیستان و بلوچستان طی سیلاب اخیر ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

هم‌اکنون تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتی‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است. وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومترمربع است و 2 /2 میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود. ۹ میلیون مترمکعب سیلاب از ناحیه بارش باران اخیر وارد سدهای استان خراسان رضوی شده است. میزان بارش در استان از ابتدای سال آبی جاری اول مهر ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۲۱۷ میلی‌متر ثبت شد که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۴۵ درصد افزایش دارد. مخازن سدهای استان خراسان رضوی در مجموع گنجایش ذخیره ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب دارند که در شرایط کنونی حجم ذخیره آب موجود در مخازن این سدها معادل حدود ۲۶ درصد است 

دراین پرونده بخوانید ...