تاریخ انتشار:
بریده روزنامهها
سه استان کشور گرفتار بحران سوءتغذیه
نوشت: نتایج آخرین مطالعه کشوری نشان داده که جمعیت سه استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان گرفتار بحران سوءتغذیه هستند. زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به نتایج این تحقیق گفت: «سوءتغذیه معمولاً در کودکان زیر پنج سال، خود را نشان میدهد و به صورت کموزنی، کوتاهقدی و لاغری تعریف میشود. نتایج این مطالعه هم بر مبنای همین تعریف، کاهش قابل ملاحظهای در روند کموزنی، لاغری و کوتاهقدی کودکان را نشان میدهد. به عنوان مثال بر اساس بررسی کشوری سال 1374، شاخص کوتاهقدی تغذیهای حدود 20 درصد بود که این شاخص در بررسی جدید به 8/6 درصد کاهش یافته است.»
30 درصد از جامعه در وضعیت حجاب ضعیف
نوشت: پژوهش عفاف و حجاب با هدف شناسایی عوامل موثر بر شیوع بدحجابی از سوی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج انجام شد و بر اساس نتایج این پژوهش، ۷۵ درصد زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند و همچنین با بالا رفتن سن، میزان بدحجابی در میان زنان و دختران کاهش مییابد... بر اساس نتایج به دست آمده حدود 41 درصد از شرکتکنندگان دارای حجاب برتر، 25 درصد حجاب معمولی و 34 درصد دارای حجاب ضعیف هستند. بر اساس اطلاعات به دست آمده پوشش ثابت 80 درصد از زنان همان پوشش فعلی آنهاست و قصد تغییر آن را ندارند، وضعیت پوشش در بین حدود 20 درصد از آنها بیثبات است و نکته قابل توجه در گرایش به مد است که حدود 62 درصد از زنان و دختران شرکتکننده در این پژوهش از آن تبعیت میکنند.
دلیل عجیب توقیف یک فیلم
نوشت: فیلم «پریناز» ساخته بهرام بهرامیان پس از چهار سال توقیف، روی پرده سینماها میآید. تهیهکننده این فیلم دراینباره گفت: «... اصل ماجرای توقیف «پریناز» در دولت گذشته از این قرار بود که شخصیت اصلی داستان که فاطمه معتمدآریا ایفاگر نقش اوست و زنی است بسیار مومن و مذهبی مشکلات شدیدی در زمینه وسواسهای فکری دارد و این اختلالات شخصیتی مشکلات زیادی را برای او و خانوادهاش ایجاد کرده است. هر چند که در پایان فیلم تمامی ایرادهای وی برطرف میشود اما مدیران سازمان سینمایی آن زمان میگفتند یک زن چادری به هیچوجه نباید دارای عیب و ایرادهای اخلاقی و اختلالات روانی و شخصیتی باشد...در راستای همین موضوع ایرادهایی را به فیلم وارد کردند که ممیزیهایی برای فیلم در نظر گرفته شد.»
چرا حجاب در صدر اسلام اجباری نبود
نوشت: برخی با ضرورت بحث حجاب مخالفاند، زیرا آن را مسالهای فردی میدانند نه جمعی...اگر حجاب در زمان پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله اجباری نبوده است، احیاناً به دلیل تازهپا بودن اسلام و عدم ثبات اجتماعی، درگیری زیاد در جنگها، لزوم تدریجی بودن ابلاغ احکام و اموری از این دست باشد نه به دلیل عدم مشروعیت آن. در زمان پس از رسول خدا نیز روشن است که جز مدتی بسیار اندک، هیچگاه حکومت در دست اهلبیت علیهمالسلام نبوده است تا در رابطه با اجباری کردن حجاب نظری بدهند، اما امروز پس از تثبیت انقلاب اسلامی و حصول اقتدار لازم برای دولت، موانع برطرف شدهاند. حال باید دید آیا اجباری کردن حجاب در دورانی که قابل تحقق است تحت کدام یک از عمومات دینی میگنجد؟
دیدگاه تان را بنویسید