شناسه خبر : 47812 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نقد و بررسی سریال بازنده با هنرنمایی صابر ابر

برنده ای در قالب بازنده

سریال بازنده به کارگردانی امین حسین پور جدیدترین و چهارمین اثر اقتباسی محصول شبکه نمایش خانگی فیلمو یکی از پربحث ترین سریال های امروز در صنعت سریال سازی ایران تلقی میشه.

برنده ای در قالب بازنده

داستان سریال بازنده  

 داستان سریال بازنده ناپدید شدن بچه یک زوج جوان، ارغوان و کاوه (سارا بهرامی و صابر ابر) است. یک شب این زوج توسط همسایه رو به رو دعوت میشوند. ارغوان وکاوه بچه را به دلایلی با خودشان نمی‌برند. به خانه برمی‌گردندند و با جای خالی بچه مواجه می‌شوند و ...

نقد و بررسی سریال بازنده

پس از به پایان رسیدن سریال های زخم کاری و افعی تهران ، بازار رئالیتی شوهایی همچون جوکر و سرگیجه به اوج خود رسید اما با پخش تازه سریال هایی مثل غربت و سریال گردن زنی، داریوش بازار سریال های معمایی و جنایی داغ شد و جایگاه محبوب خودشون رو دوباره بدست اوردن و بازار دوستداران فیلم و سریال ایرانی رو دوباره داغ کردن

سریال بازنده داستان شخصیت ها و شخصیت پردازی هایی ست که بک استوری ( پیش داستان ) های زیادی دارد و مخاطب را تا آخرین لحظات ، تشنه و حتی غافلگیر نگه می دارد و مخاطب در پی کشف حقیقت به همراه کاراگاه، زندگی ارغوان و کاوه را دنبال می کند.

از بررسی بازیگران شروع میکنیم، در ابتدا میرسیم به یک ساختار شکنی بزرگ توسط کارگردان ، یعنی انتخاب پیمان قاسمخانی بعنوان پدرخوانده ارغوان، پیمانی که در سریال های طنز به ایفای نقش در بازیگری ، نقش درکارگردانی و نقش در نویسنده می پرداخت، حالا با شمایل و تمثیلی از یک پدرخوانده مقتدر ، منطقی و دلسوز (حداقل تا به قسمت دوم) ظاهر شده و ساختار همیشگی اش را کنار گذاشته این اتفاق برای شخص پیمان قاسمخانی و طرفدارانش یک امکان ویژه ست و با توجه به بازی به اندازه پیمان قاسمخانی در سریال بازنده و بسط و گسترش دادن شخصیت مرموز و تاریکش میتوان گفت یکی از برگ برنده های سریال بازنده، پدر ارغوانه.

 سریال بازنده

ساختار شکنی دوم : نقش دستیار کاراگاه ( محمد علی محمدی) تعریف میشه، نقشی که برخلاف تمامی دستیار ها یاغی ست و مظنون را تهدید میکند و خیلی از قانون پیروی نمیکند.

ساختار شکنی سوم: در انتخاب بازیگران، استفاده از بازیگران طناز و طنزپرداز در یک اثر جنایی و معمایی ست، حضور امیر غفارمنش، پیمان قاسمخانی که کارنامه کاری شان در کمدی پر بار است و صابر ابری که تجربه بازی در دایره زنگی و قندون جهیزیه را دارد باعث میشود امیر حسین پور ادعا کند میتواند بازی بگیرد و با ذهن مخاطبان بازی کند.

داستان سریال بازنده مشخص است، بچه ای گم شده و کاراگاه کیانی باید پرونده را حل کند، اما همه چیز به همین سادگی ها هم نیست!

شخصیت پردازی کارگاه کیانی و فضای داستان شبیه به ژانر نوآر است، فضای دارک، وهم آلود، هوای بارانی به همراه یک خانواده از هم فروپاشیده و کارآگاهی خسته و شکست خورده (در پرونده قبلی) که سعی میکند مشکل را حل کند و حداقل در این پرونده بازنده نباشد.

علیرضا کمالی به خوبی توانسته این نقش را در دست بگیرد و در سریال بازنده زندگی اش کند

 نقش صابر ابر به عنوان فردی که نگاه تاریک و تلخی به زندگی دارد، به اندازه ارغوان پولدار نیست و با دیدن ارغوان در دانشگاه به زندگی امیدوار میشود، با توجه به اکت ها و زبان بدن کاوه نقش رابه خوبی درک کرده و توانسته در واقعی ترین شکل ممکن در کاوه حلول کند.

نقش سارا بهرامی بعنوان ارغوانی که پر است از ترومای دوران کودکی، ارغوانی که روانشناس می رود و در بچگی به کشتن همکلاسی اش مظنون بودند وحال به ظاهر افسردگی بعد از زایمان دارد، تبدیل به مکمل جذابی برای کاوه شده در نتیجه میتوان گفت خانواده ی ارغوان و کاوه زوجی هستند به ظاهر خوشبخت اما در باطن، ویران شده و تنها.

 سریال بازنده

مجموعه داستان، مجموعه بازیگران و بازی گرفتن از بازیگر ها و اتمسفر از کار (که خودنمایی نمیکند و ادعایی ندارد) سریال بازنده را باتوجه به آثار آمروز، یک سر و گردن بالاتر از مابقی آثار قرار می دهد.

سریال بازنده اقتباسی ست از رمان زن همسایه نوشته شاری لاپنا یک رمان جنایی و معمایی است که روایتی دلهره‌آور دارد

داستان کتاب «زن همسایه» از یک مهمانی تولد شروع می‌شود؛ آنه و مارکو به خانه همسایه دیوار به دیوارشان رفته‌اند و به نوبت به نوزاد شش ماهه خود که در خانه گذاشته‌اند سر می‌زنند. اما هنگامی که پس از نیمه‌شب به خانه بازمی‌گردند، با درِ باز خانه و تخت خالی بچه مواجه می‌شوند: کودک‌شان ربوده شده است. پلیس وارد می‌شود و به بازرسی خانه و بازجویی از والدین و همسایه‌ها می‌پردازد. در این میان، کارآگاه راسبک حس می‌کند این زوج چیزهایی را مخفی می‌کنند. او پس از پیدا نکردن مدرکی مبنی بر ورود شخصی غریبه به خانه، به والدین بچه مظنون می‌شود. اما در ادامه معلوم می‌شود که ماجراهای پیچیده‌تری هم در جریان است؛ از همان صفحه اول کتاب، بذر شک و نگرانی در دل خواننده کاشته می‌شود.

 و امین حسین‌پور تلاش کرده است استخوان و اسکلت اثر خود را بر پایه این رمان که از آثار برگزیده سال است بنا کند اقتباس کتاب از فیلم ، فیلم از کتاب و امثالهم با توجه به محدودیت های روایت ، داستانی و حتی تداخل و عدم ارتباط بین خط فکری کارگردان و نویسنده اصلی و نویسنده اصلی و اقتباس کننده امری ست سخت و دشوار که اگر موفقیت آمیز نباشد باعث شکست و ضعف یک اثر میشود.

مخصوصا اگر اقتباس از نوع اقتباس های وفادارانه باشد.

اما سریال مرد بازنده تا به این جای ماجرا نه تنها بازنده نیست بلکه یکی از آثار موفق و برنده در زمینه اقتباس است.

بازیگران و عوامل سریال بازنده

بازیگران :علیرضا کمالی، سارا بهرامی، صابر ابر، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا، محمد علی‌محمدی، امیر غفارمنش، مهدی رکنی، علی مردانه، الهه اذکاری، ترنم کرمانیان، امیرحسین رضازاده، سپیده مولوی، ستاره قهرمانی و با حضور پیمان قاسمخانی

مدیر فیلمبرداری: آرش رمضانی، تدوین: سیاوش کردجان، طراح و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح لباس: مارال جیرانی، طراح صحنه: امین حسین پور، مدیر تولید: پوریا زمانی، موسیقی: پیام آزادی، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح چهره پردازی: مهدی صیاد، سرپرست گروه برنامه‌ریزی و کارگردانی: علی مردانه، دستیار اول کارگردان: رضا مسعودی، برنامه ریز: حمید غفارزاده، منشی صحنه: فائزه فرزام، مدیر تدارکات: مرتضی اسکندری، طراح جلوه ویژه بصری: کامیار شفیع پور، طراح جلوه ویژه میدانی: مجید حیدریی و عکاس: محمد مهدی دل‌خواسته