شناسه خبر : 47657 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهترین و سریع‌ترین روش ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

آشنایی با بهترین و سریع‌ترین روش ارسال صورتحساب به سامانه مودیان در سال 1403 و قوانین مربوط به آن

بهترین و سریع‌ترین روش ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

رپرتاژ آگهی: با توجه به راه اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، ارسال صورتحساب به سامانه مودیان به سمت ارسال الکترونیک سوق پیدا کرده و با اعلام مشمولیت گروه‌ها و اصناف متفاوت، یکی از دغدغه‌های اصلی برای هر شخص حقیقی/حقوقی به حساب می‌آید.

بر اساس ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مودیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌شود، صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند.

در مواردی که از ماشین‌ های فروش استفاده می‌شود ، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.

فاکتورفروش از لحاظ رسمیت به 2 نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شود.

کاربرد فاکتور رسمی برای مشاغلی است که باید یک نسخه از فاکتورهای خود را با مهر و امضای فروشنده به اداره مالیات تحویل داده و اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل در آن درج شود.

فاکتورهای رسمی مورد تایید قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی است.

در مقایل، فاکتورهای غیر رسمی بدون مهر و امضای فروشنده بوده و صرفا جهت مطلع شدن خریدار از جزئیات تهیه می‌شود.

تمامی فاکتورهای رسمی باید به صورت الکترونیک در سامانه مودیان قابل رویت بوده و فاکتورهای کاغذی فاقد اعتبار هستند.

مرجع اصلی بررسی اطلاعات مالی و فاکتورهای شما، کارپوشه سامانه مودیان است.

 روش‌های ساده و سریع ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

سه روش ارسال صورتحساب در ادامه آورده شده است:

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی:

این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات فروش  به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت می‌پذیرد. در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی توسط شرکت معتمد- با کلید مودی:

در این روش، مودی نسبت به امضا الکترونیک فاکتور فروش با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور فاکتور الکترونیکی اقدام می‌نماید. مسئولیت صدور فاکتور الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی است.

ارسال اطلاعات فروش به صورت الکترونیکی توسط شرکت معتمد- با کلید شرکت معتمد:

در این روش شرکت معتمد اطلاعات فاکتور الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت‌های خود اقدام به صدور و ارسال فاکتور فروش الکترونیکی می‌نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

شرکت‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور فاکتور الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشصیص سازمان) با سازمان همکاری می‌کنند.

شرکت‌های معتمد مالیاتی باید شاخص‌های زیادی جهت تایید سازمان امور مالیاتی کشور از جمله نیروهای انسانی متخصص، سیستم‌های مدیریتی مناسب، کادر فنی و داشتن عناصر کلیدی از نظر دانش و تجربه و... داشته باشند.

لیست شرکت‌های مالیاتی در زیر آماده است:

لیست شرکت های مالیاتی

 ارسال از طریق نرم‌افزار

برای تهیه و چاپ انواع فاکتور فروش کالا، می‌توانید ازطریق نرم افزار حسابداری یا ارسال از طریق شرکت معتمد اقدام نمایید. مهم ترین هدف برای فاکتور فروش کالا، ثبت سابقه فروش است. این یک روش برای ردیابی تاریخ فروش کالا، مبلغ پرداخت شده و مجموع بدهی معوق است. نرم افزارهای حسابداری باعث کاهش خطاهای محاسباتی شده و درصد ضرر و زیان را به حداقل می‌رساند.

در حال حاضر تعداد زیادی از نرم افزارهای حسابداری، امکان ثبت فاکتور را فراهم نموده‌اند و باعث تسهیل در امور حسابداری و هم‌چنین حسابداری مالیاتی شده‌اند. ارسال از طریق نرم افزار حسابداری مزایای بسیاری مانند افزایش سرعت انجام محاسبات و ایجاد فاکتور، دقت بالا در محاسبات، سازماندهی اطلاعات و داده‌های مالی، دسترسی سریع به اطلاعات ثبت شده، دریافت گزارش دارد.

امنیت در ارسال صورتحساب

 امنیت در ارسال فاکتورها به سامانه مودیان

با توجه به اینکه امکان و احتمال از بین رفتن داده‌ها یا ایجاد نقص در آن‌ها برای تمامی نرم‌افزارها وجود دارد، باید از اطلاعات نسخه یا نسخه‌هایی بر سرورهای متفاوتی وجود داشته باشد. این کار توسط تیم فنی و زیرساخت نرم افزار درفضایی ابری انجام شده و اصطلاحا نسخه Backup یا پشتیبان نامیده می‌شوند.

به منظور جلوگیری از سواستفاده از داده‌ها و اطلاعات شما، تیم نرم افزاری دسترسی های محدود و متفاوتی را برای افراد ایجاد می‌نمایند. در صورت استفاده از خدمات شرکت های معتمد مالیاتی نیز، قراردادی در جهت محرمانگی اطلاعات شما و عدم مفقود شدن آن‌ها منعقد می‌گردد و این امنیت قابل تضمین است.

در آخر

در ابتدا باید ویژگی تمامی نرم افزارهای حسابداری و هم‌چنین شرکت‌های معتمد را مطالعه و بررسی نموده و پس از ارزیابی مبلغ دریافتی برای ارائه خدمات، کاربردی و به صرفه ترین گزینه را انتخاب نمایید. 

در زمان بررسی، تمامی ملاک‌های خود جهت استفاده از یک سامانه را بررسی نمایید.

برخی از ویژگی ها در متن زیر قابل مشاهده است:

  • رابط کاربری

  • راهنما و مستندات موجود

  • نحوه پاسخگویی پشتیبانی

  • بروز بودن اطلاعات مالیاتی

  • پیگیری سریع

  • آگاه سازی مودیان از آخرین اطلاعات مالیاتی

  • داشتن کارشناسان پشتیبانی خبره

  • داشتن بسته‌های مقرون به صرفه

  • کمترین میزان قطعی

با درنظر گرفتن این موارد، می‌توانید انتخابی هوشمند و درست جهت ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان داشته باشید