شناسه خبر : 47216 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکنیک تشخیص ورق گالوانیزه تقلبی از اصل با آهن پخش

ورق گالوانیزه، ورقی است که طی فرآیند گالوانیزه‌سازی (پوشش‌دهی با روی) تولید می‌شود.

تکنیک تشخیص ورق گالوانیزه تقلبی از اصل با آهن پخش

رپرتاژ آگهی: در این فرآیند، ورق فولادی یا آهنی به صورت غوطه‌ور در حمام روی مذاب قرار می‌گیرد تا پوششی از روی بر ورق تشکیل شود. پوشش روی که بر سطح ورق ایجاد می‌شود، از ورق در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند و حتی اگر ورق گالوانیزه با خراشی مواجه شود، پوشش روی به عنوان یک باریکه فعال عمل می‌کند و از خوردگی و زنگ‌زدگی ورق فولاد جلوگیری می‌کند.

ورق گالوانیزه به عنوان یک ماده پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز، نگهداری و تولیدات صنعتی استفاده می‌شود. این ماده در ساخت بناهای فلزی، ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی، صنعت خودروسازی، ساخت قطعات الکتریکی و … کاربردهای بسیاری دارد. برای استفاده کاربردی از این نوع ورق‌ها، باید محصولات اصل را از تقلبی تشخیص دهید. در این مطلب، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 ضخامت ورق گالوانیزه اصلی

یکی از فاکتورهای تعیین کننده ورق گالوانیزه اصلی از تقلبی، ضخامت آن است. ضخامت پوشش روی معمولا بین 0.6 تا 6 میلی‌متر است. این ضخامت پوشش معمولا در مشخصات فنی ورق گالوانیزه مشخص می‌شود. اگر ضخامت پوشش روی مورد استفاده برای ورق، خارج از این محدوده باشد، ممکن است نشانه‌ای از تقلبی بودن آن به شمار آید و کیفیت و مقاومت آن در برابر خوردگی کاهش یابد.

آزمایشگاهی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه آزمایشگاهی

برای تشخیص اصالت ورق گالوانیزه، بررسی آزمایشگاهی می‌تواند راهکاری قطعی‌ و قابل اعتماد باشد. در آزمایشگاه، با استفاده از تجهیزات و روش‌های مختلف، ویژگی‌های مهم ورق گالوانیزه با چندین آزمایش مختلف بررسی می‌شوند.

همانطور که گفتیم، یکی از آزمون‌های مهم، آزمون ضخامت پوشش روی است. در این آزمون، ضخامت پوشش روی ورق اندازه‌گیری شده و با محدوده استاندارد مقایسه می‌شود. اگر ضخامت پوشش روی ورق خارج از محدوده استاندارد باشد، احتمالا ورق تقلبی است.

آزمون آزمایشگاهی مورد استفاده دیگر، تشخیص فلز پایه است. این آزمون با استفاده از روش‌های شیمیایی و آنالیز فلزات، نوع فلز پایه (معمولا فولاد) را تشخیص می‌دهد. اگر نوع فلز پایه با مشخصات معمولی ورق گالوانیزه مطابقت نداشته باشد، ورق ممکن است تقلبی باشد.

علاوه بر این‌ها، آزمون مقاومت به خوردگی نیز انجام می‌شود. در این آزمون، مقاومت ورق گالوانیزه در برابر خوردگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ورق گالوانیزه اصل باید دارای مقاومت مناسب در برابر خوردگی باشد، در حالی که مقاومت ورق تقلبی در این آزمون پایین است.

یکی دیگر از تست‌های آزمایشگاهی مورد استفاده برای بررسی اصالت ورق‌ها، آزمون آبکاری است. با انجام آزمایش‌های آبکاری، پوشش روی و مقاومت آن بررسی می‌شوند. ورق گالوانیزه اصل باید دارای پوشش روی یکنواخت و مقاوم در برابر آبکاری باشد، در حالی که ورق تقلبی در این آزمون، عملکرد ضعیفی دارد.

آزمون‌های آزمایشگاهی باید توسط آزمایشگاه‌های معتبر و با تجهیزات مناسب انجام شوند، همچنین هزینه و زمان انجام آزمون‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرند.

 سطح صاف و صیقلی

به طور کلی ورق‌های گالوانیزه اصلی دارای ظاهری براق و صیقلی هستند، در صورتی که محصولات تقلبی از این ویژگی برخوردار نیستند. این ویژگی معمولا نشان ‌دهنده وجود پوشش روی متمایز و کیفیت بالای ورق است، بنابراین بررسی ظاهر و سطح ورق می‌تواند یکی از اقدامات اولیه و اصلی در تشخیص اصالت آن باشد.

ورق‌های گالوانیزه

دقت کنید که ورق‌های گالوانیزه اصلی معمولا در سه الگوی اسپنگل شناخته شده عرضه می‌شوند که شامل بدون گل، با گل ریز و با گل درشت هستند. این الگوها به دلیل روش‌های خاصی از جمله فرایند گالوانیزه‌سازی به وجود می‌آیند. اگر الگوی ورق مورد نظر شما با هیچ یک از این سه الگو مطابقت نداشته باشد، می‌تواند دلیلی بر تقلبی بودن ورق به شمار آید، علاوه بر این‌ها قیمت ورق نیز می‌تواند عامل مهمی در تشخیص اصالت این محصولات باشد. ورق‌های ارزان قیمت احتمالا تقلبی بوده و کیفیت مناسبی ندارند.

 خرید از فروشنده معتبر

برای خرید هر نوع از ورق‌های گالوانیزه، همواره به تامین کنندگان و فروشگاه‌های معتبر و با سابقه مراجعه کنید تا از خرید محصولات تقلبی جلوگیری کنید. حتما سابقه و اعتبار تامین کننده را بررسی کنید و نظرات و توصیه‌های افراد دیگر را درباره تامین کننده مورد نظر بررسی نمایید. با تامین ورق‌های گالوانیزه اصلی و استفاده از آنها در پروژه‌های مختلف خود، می‌توانید از کیفیت و مقاومت آنها اطمینان حاصل کنید.

در سایت آهن پخش، می‌توانید با اطمینان کامل، ورق‌های مورد نیاز خود را خریداری کنید. قیمت آهن امروز در آهن پخش بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که این عوامل باعث نوسانات قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف می‌شوند، البته آهن پخش همواره سعی می‌کند تا آهن آلات مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به دستتان برساند. برای خرید و مشاهده قیمت روز ورق گالوانیزه به ahanpakhsh مراجعه کنید.