شناسه خبر : 47169 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهترین پیشنهاد برای خرید زیورآلات مردانه از پلاتین تا نقره

ازآن‌‌جایی ‌که بسیاری از مردان به زیورآلات طلا وابسته نیستند، آن‌ها می‌توانند از زیورآلات مردانه از جنس پلاتین و نقره استفاده می‌کنند.

بهترین پیشنهاد برای خرید زیورآلات مردانه از پلاتین تا نقره

هنگام خرید زیورآلات مردانه، فلزاتی همچون پلاتین و نقره دو گزینه محبوب هستند. در میان زیورآلات نقره و پلاتین گزینه‌های زیادی برای مردان وجود دارد که به اندازه کافی این زیورآلات جسورانه طراحی شده‌اند. استفاده از جواهرات مردانه از جنس پلاتین مزایای زیادی برای آن‌ها به‌همراه دارد.

امروزه برخی از اقلام زیورآلات نقره و پلاتین مناسب برای مردان به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که زمانی فقط توسط خانواده سلطنتی استفاده می‌شدند و اکنون به‌راحتی در دسترس هر مردی هستند.

زیورآلات مردانه پلاتین

پلاتین فلزی متراکم، چکش‌خور و بسیار غیرواکنشی است که به‌دلیل رنگ سفید نقره‌ای خود شناخته می‌شود. این یکی از نادرترین عناصر در پوسته زمین به‌حساب می‌آید که آن را بسیار ارزشمند می‌کند. پلاتین در شکل خالص خود سخت‌تر از نقره خواهد بود و نقطه ذوب بالاتری دارد. معمولا پلاتین با عناصری مانند پالادیوم و رودیوم مخلوط می‌شود تا برای کاربردهای خاص مناسب‌تر شود.

نادر بودن و ویژگی‌های فیزیکی پلاتین باعث شده است که از آن به‌ویژه در صنایع تولید جواهرات و زیورآلات مردانه، خودرو و صنایع دیگر استفاده شود. جواهرات ساخته‌شده از پلاتین ازجمله انگشتر، دستبند و گردنبند مردانه معمولا حاوی 95 درصد پلاتین هستند. ویژگی ضدحساسیت بودن این ماده آن را به انتخابی عالی برای افرادی با پوست حساس تبدیل می‌کند.

جواهرات مردانه پلاتین حتی بیشتر از طلای سفید، رنگ سفیدتر و به‌ویژه ماندگاری بیشتری دارند. برخلاف طلای سفید، رنگ پلاتین هرگز نیازی به آبکاری مجدد ندارد. دلیل دیگر برای انتخاب جواهرات مردانه پلاتین این است که این فلز بسیار مقاوم خواهد بود و می‌تواند دربرابر ضربه‌های سنگین از خود مقاومت نشان دهد.

زیورآلات مردانه نقره

نقره یک عنصر فلزی براق و سفید است که نرم و چکش‌خور درنظر گرفته می‌شود و بالاترین رسانایی الکتریکی و حرارتی هر فلزی را نشان می‌دهد. به‌دلیل درخشندگی خاص این عنصر با عنوان "نقره" نامیده می‌شود.

از نقره خالص غالبا برای ساخت محصولاتی مانند انگشتر، دستبند و گردنبند مردانه استفاده می‌شود. با این‌حال با افزودن مقادیر کمی مس به نقره، دوام این زیورآلات بیشتر می‌شود و محصول نهایی به نقره استرلینگ معروف است. نقره علیرغم فراوانی نسبی آن در مقایسه با پلاتین، هنوز یک فلز گران‌بها محسوب می‌شود و طی هزاران سال از آن در زمینه‌هایی مانند ارز، اقلام تزئینی و جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع نقره فلز گران‌بهای است که ازنظر ظاهری شباهت زیادی به پلاتین دارد. اگرچه ممکن است این دو فلز شبیه به هم به‌نظر برسند، اما این دو فلز کاملا متفاوت هستند و از هر دوی آن‌ها در ساخت جواهرات استفاده می‌شود.

کدام یک برای زیورآلات مردانه بهتر است؟

انتخاب بین زیورآلات مردانه پلاتین و نقره برای اغلب افراد کمی دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود. البته این انتخاب به سلیقه شخصی، استفاده از قطعه مورد نظر و بودجه افراد بستگی دارد. در مقایسه این دو فلز به‌عنوان بهترین پیشنهاد برای خرید زیورآلات همچون انگشتر، دستبند و گردنبند مردانه می‌توان موارد زیر را نام برد:

مقایسه نقره و پلاتین ازنظر دوام و سختی

دوام پلاتین آن را به انتخابی عالی برای حلقه‌های نامزدی و سایر جواهرات مردانه که به‌صورت روزانه استفاده می‌شوند، تبدیل می‌کند. درحالی‌که فلز نقره نرم‌تر از پلاتین است و زیورآلاتی که از جنس نقره تولید می‌شوند بیشتر مستعد خراش و کدر شدن خواهند بود. ازآن‌‌جایی ‌که پلاتین دوام و مقاومت بیشتری دربرابر خراش و آسیب دارد، بسیاری از مردان پلاتین را بیشتر از نقره برای زیورآلات خود می‌پسندند.

درصورتی‌که زیورآلات مردانه پلاتین، در معرض خراشیده شدن، قرار بگیرند، هیچ آسیبی در سطح آن‌ها برجای نمی‌ماند. اگرچه نقره به اندازه پلاتین دوام ندارد، اما با ترکیب آن با مس آلیاژی به نام نقره استرلینگ ایجاد می‌شود، که سختی و دوام بیشتری برای تولید انگشتر، دستبند و گردنبند مردانه دارد.

آیا زیورآلات مردانه از جنس نقره بخریم یا پلاتین؟

مقایسه نقره و پلاتین ازنظر قیمت و ارزش

پلاتین به‌دلیل کمیاب بودن و فرآیندهای استخراج و پالایش مورد نیاز برای تولید آن بسیار گران‌تر از نقره است. تا سال 2023، قیمت هر اونس پلاتین حدود پنج برابر بیشتر از نقره بود. با این‌حال، توجه به این نکته مهم است که قیمت پلاتین و نقره براساس عواملی مانند تقاضای بازار، ثبات ژئوپلیتیکی و سلامت اقتصادی در نوسان مشخص می‌شود.

زیورآلات مردانه تولیدشده از فلز نقره نسبت به زیورآلات پلاتینی ارزان‌تر هستند. بااین‌حال سرمایه‌گذاری بر روی جواهرت نقره در مقایسه با دستبند، انگشتر و گردنبند پلاتینی برای افرادی که تازه وارد بازار فلزات گران‌بها شده‌اند، بسیار قابل دسترس خواهد بود. ازآنجایی‌که نقره در کاربردهای صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت آن می‌تواند در دوره‌های رشد اقتصادی افزایش یابد. به‌طور کلی مقرون‌به‌صرفه بودن دستبند، انگشتر و گردنبند نقره برای مردان، این زیورآلات را به یک انتخابی محبوب برای طرفداران مد و اکسسوری تبدیل می‌کند.

مقایسه نقره و پلاتین ازنظر مراقبت و نگهداری

وقتی صحبت از مراقبت و نگهداری به‌میان می‌آید، زیورآلات پلاتینی کمترین میزان نگهداری را نیاز دارند. این جنس از زیورآلات مردانه کدر یا اکسید نمی‌شوند و ظاهر درخشان خود را با حداقل نظارت حفظ می‌کنند. درحالی‌که زیورآلات نقره در معرض هوا و مواد خاص کدر می‌شوند و به‌طور منظم به پرداخت و نگهداری مناسب نیاز دارند تا درخشندگی آن‌ها حفظ شود.

بااین‌حال برخی از مردان دستبند، انگشتر و گردنبند از جنس نقره که ظاهر قدیمی و جذاب دارند را به زیورآلات پلاتینی با ظاهر درخشان و براق ترجیح می‌دهند.

مقایسه نقره و پلاتین ازنظر واکنش‌های پوستی

پلاتین ضدحساسیت است و برای افرادی که پوست حساس یا آلرژی به فلز دارند، انتخابی عالی به‌حساب می‌آید. درحالی‌ که نقره، به‌ویژه نقره استرلینگ، گاهی اوقات به‌دلیل وجود مقادیر کمی مس یا سایر فلزات در این آلیاژ می‌تواند باعث تحریک پوست شود. به‌عبارت دیگر در مردان با استفاده از زیورآلات پلاتینی احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در مقایسه با نقره کمتر خواهد شد.

آیا زیورآلات مردانه نقره ایجاد حساسیت یا آلرژی میکند

جمع‌بندی

ازآن‌‌جایی ‌که بسیاری از مردان به زیورآلات طلا وابسته نیستند، آن‌ها می‌توانند از زیورآلات مردانه از جنس پلاتین و نقره استفاده می‌کنند. انتخاب بین زیورآلات نقره و پلاتین به سلیقه، استفاده از قطعه مورد نظر و بودجه افراد بستگی دارد. در مقایسه بین این دو فلز برای دستبند، انگشتر و گردنبند مردانه می‌توان دریافت که زیورآلات پلاتینی دوام بیشتر و قیمت بالاتری دارند و همچنین احتمال بروز حساسیت را کاهش می‌دهند. زیورآلات پلاتینی نسبت به نمونه‌های ساخته‌شده از جنس نقره به مراقبت کمتری نیاز دارند.