شناسه خبر : 46710 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ناترازی تراز تجاری

تجارت خارجی کشور در سال گذشته چه مسیری طی کرده است؟

بررسی آخرین آمارهای منتشرشده از سوی گمرک نشان می‌دهد که در پایان سال ۱۴۰۲ ارزش تجارت بدون نفت خام کشور بالغ بر ۱۱۶ میلیارد دلار بوده که ۶۶ میلیارد دلار آن را واردات و مابقی معادل ۴۹ میلیارد دلار را صادرات غیرنفتی تشکیل می‌دهد. 

مقایسه ارقام مذکور با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که اگرچه واردات رشد ۱۰‌درصدی را تجربه کرده، صادرات غیرنفتی با کاهش ۹‌درصدی مواجه شده است. 

روند ماهانه صادرات غیرنفتی و واردات در پایان اسفند ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که در این ماه در مقایسه با ماه قبل صادرات و واردات به ترتیب رشد 5 /0‌درصدی و ۱۴‌درصدی را تجربه کرده‌اند.

یک نکته جالب در آمار تجارت سال 1402 صادرات 300 میلیون دلاری از محل تجارت چمدانی است که نسبت به سال قبل از آن رشدی ۹۰ درصدی داشته است.

عمده‌ترین مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی نیز در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تفاوت قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل نبوده و همچنان عمده مقاصد صادراتی ایران کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند با سهم حدود ۷۳ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی بوده‌اند. عمده مبادی وارداتی نیز که حدود ۷۷ درصد از کل ارزش واردات کشور را تشکیل می‌دهد، کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند هستند.

در حالی که مسئله تراز تجاری سال گذشته محل بحث است براساس آمار گمرک با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق تراز تجاری 6 /20 میلیارد دلار مازاد است و بدون احتساب آنها تراز تجاری حدود 8 /16 میلیارد دلار کسری دارد. 

دراین پرونده بخوانید ...