شناسه خبر : 6346 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقوط ۱۳درصدی قیمت ذرت در بازار شیکاگو

کاهش تقاضا ذرت را ارزان کرد

۹ماه پس از اینکه خشکسالی بی‌سابقه‌ای در آمریکای شمالی و بخش‌های دیگری از جهان، باعثافزایش شدید قیمت کالاهای کشاورزی و کلیه محصولات وابسته به آن شد، حالا ذرت نیز به دنبال سویا وارد روند کاهش شدید قیمت‌ها شده است.

9ماه پس از اینکه خشکسالی بی‌سابقه‌ای در آمریکای شمالی و بخش‌های دیگری از جهان، باعث افزایش شدید قیمت کالاهای کشاورزی و کلیه محصولات وابسته به آن شد، حالا ذرت نیز به دنبال سویا وارد روند کاهش شدید قیمت‌ها شده است. علت اصلی این موضوع کاهش تقاضا و افزایش خوش‌بینی کشاورزان و همچنین وزارت کشاورزی آمریکا، نسبت به میزان برداشت این محصولات در سال 2013 عنوان شده است. معاملات آتی ذرت در بازار شیکاگو پس از انتشار گزارش وزارت کشاورزی آمریکا در تاریخ 28 ماه مارس، با 13 درصد کاهش ارزش روبه‌رو شد.
در این گزارش عنوان شده بود که میزان ذخایر ذرت ایالات متحده بیش از میزانی است که در گزارش‌های قبلی این سازمان و همچنین بررسی‌های تحلیلگران عنوان شده است و همچنین سطح زیر کشت ذرت در ایالات متحده در سال 2013 بیشترین میزان از سال 1936 به بعد خواهد بود و کشاورزان این کشور حدود 39 میلیون هکتار زمین را به زیر کشت ذرت خواهند برد. ذرت، به دنبال گندم، سویا و همچنین علوفه، بزرگ‌ترین بازارهای کشاورزی آمریکا هستند که اصطلاحاً در وضعیت «بازار رو به افت» قرار گرفته‌اند و در حال حاضر، نسبت به حداکثر قیمتی که در سال 2012 داشته‌اند، بیش از 20درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. صادرات ذرت ایالات متحده نیز که بزرگ‌ترین تولید‌کننده این محصول در جهان محسوب می‌شود، به پایین‌ترین حد خود در 41سال گذشته رسیده است. این اتفاق به دلیل افزایش شدید قیمت‌هایی بود که در سال گذشته خریداران این محصول را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد خریدارانی که محصول آمریکا را ترجیح می‌دادند، به سمت کاشت محصول و یا خرید از کشورهای دیگر (که اگرچه کیفیت محصول ایالات متحده را نداشتند، اما محصولات خود را بسیار ارزان‌تر ارائه می‌کردند) متمایل شوند. همچنین افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها باعث تعطیلی بعضی از شرکت‌های تولید اتانول شد که این موضوع نیز به نوبه خود در کاهش تقاضایی که بازار در حال حاضر با آن روبه‌رو است، موثر محسوب می‌شود. مشکل عمده اینجاست که بازارها و خریداران، به سرعتی که نسبت به افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه واکنش نشان دادند و از بازار خارج شدند، در حال حاضر نسبت به افزایش عرضه واکنش نشان نمی‌دهند. روند بازگشت مشتریان سابق به بازار بسیار کند است و ترمیم بازار، اگر اصلاً محقق شود، روندی بسیار زمان‌بر خواهد بود. گزارش ماه فوریه وزارت کشاورزی آمریکا، پیش‌بینی کرد تولید داخلی ذرت این کشور در سال 2013 با افزایشی 35درصدی، به رکورد 53/14 میلیارد بوشل خواهد رسید. همچنین در گزارش ماه مارس این سازمان میزان ذخایر ذرت کشور نسبت به پیش‌بینی‌های قبل،1/8 درصد افزایش نشان داد و به 399/5 میلیارد بوشل رسید. در واقع الان در وضعیتی کاملاً برعکس سال 2012 قرار داریم. به جای آنکه نگران کمبود عرضه باشیم، به احتمال زیاد امسال مشکلاتی مربوط به مازاد عرضه را تجربه خواهیم کرد. اما در مورد شاخص قیمت مصرف‌کنندگان در مورد مواد غذایی، پیش‌بینی‌ها متفاوت است. افزایش قیمت محصولات کشاورزی، به عنوان ماده اولیه صنایع غذایی، معمولاً با تاخیر اثرات خود را آشکار می‌کند. وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش ماه مارس خود، پیش‌بینی کرد قیمت مواد غذایی در سال 2013 به طور متوسط حدود چهار درصد افزایش قیمت را تجربه کند که از افزایش 6/2 درصدی سال 2012 بیشتر است. این رقم طبق پیش‌بینی چاد هارت، اقتصاددان ارشد دانشگاه آیوا بین 5/2 تا سه درصد در سال 2013 خواهد بود. اثرات کاهش قیمت ذرت و سایر محصولات کشاورزی و همچنین افزایش ذخایر این محصولات، اثرات خود را بر بازارهای ثانویه مواد غذایی در ابتدای سال 2014 ظاهر خواهد کرد. البته با وجودی که از کاهش قیمت ذرت صحبت می‌کنیم، شاید لازم به یادآوری باشد که این کاهش، نسبت به قیمت‌های سال 2012 است. در حقیقت ذرت هنوز هم قیمتی بیش از متوسط قیمتی پنج سال گذشته خود دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیز امسال حداقل قیمتی حدود 6 دلار به ازای هر بوشل خواهد داشت که همچنان بالاتر از قیمتی است که بنا به روند سابق بازار، به عنوان قیمت معمول این محصول در بازار شناخته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها