شناسه خبر : 46724 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برق طلایی

چرا قیمت جهانی اونس طلا افزایش یافت؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

از بانک‌های مرکزی گرفته تا مشتریان بازار طلا، به نظر می‌رسد این روزها همه در حال خرید طلا هستند. نه‌تنها وال‌استریت بلکه کل معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان متحیرند. طلا که معمولاً به عنوان پناهگاهی در دوره‌های آشفتگی اقتصادی، و به‌ویژه به‌عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود، طی ماه گذشته به شدت افزایش قیمت داشته است، حتی با وجود بهبود چشم‌انداز اقتصاد و تورم، اگرچه هنوز بالاست، اما بسیار کمتر از اوج چند وقت اخیر است.

اونس جهانی اگرچه در حال حاضر فاصله نسبتاً زیادی با سقف تاریخی خود در کانال 2400دلاری دارد، اما همچنان روزهای خوبی را سپری می‌کند. بازدهی بالای 15درصدی اونس جهانی از ابتدای سال 2024 نشان می‌دهد که این دارایی می‌تواند به فکر سقف‌شکنی‌های بیشتری در سال جاری باشد. طلایی که از قدیم به عنوان یک دارایی امن در زمان بحران‌ها شناخته می‌شد حالا مجدداً متقاضیان سنتی خود را پیدا کرده است، و چه زمانی بهتر از حالا که آتش نزاع و تنش قلب جهان را نشانه گرفته است.

این فلز گرانبها از ابتدای ماه مارس با افزایش 300دلاری به 2350 دلار در هر اونس تروی، یکسری رکوردها را به ثبت رسانده است. این اقدام حداقل تا حدی به افزایش خرید طلا از بانک‌های مرکزی سراسر جهان از جمله چین نسبت داده شده است. اما سرمایه‌گذاران گفتند که خریدهای بانک مرکزی چنین افزایش ناگهانی قیمت را به‌طور کامل توضیح نمی‌دهد. پس چرا طلا همچنان رکورد می‌زند؟

چرا طلا رکوردشکنی می‌کند؟

سرمایه‌گذارانی که انتظار دارند فدرال‌رزرو نرخ بهره پایه خود را کاهش دهد، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها هستند، اما این افزایش قیمت‌ها از طریق عوامل دیگری از جمله بانک‌های مرکزی -به رهبری چین- برای خرید طلا برای کاهش اتکا به دلار تقویت می‌شود.

بانک‌های مرکزی طلا را به‌عنوان یک ذخیره بلندمدت ارزش و یک پناهگاه امن در زمان آشفتگی‌های اقتصادی و بین‌المللی می‌دانند.

طلا یک سرمایه‌گذاری مقاوم در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که نرخ بهره کاهش می‌یابد، قیمت طلا افزایش می‌یابد، زیرا شمش از دارایی‌های درآمدزا مانند اوراق قرضه جذاب‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاران همچنین طلا را به عنوان پوششی در برابر تورم می‌دانند، و با افزایش قیمت‌ها شمش هم ارزش خود را حفظ می‌کند.

به گزارش رویترز، بانک خلق چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه متوالی طلا خرید و 160 هزار اونس به ذخایر طلای خود اضافه کرد تا میزان این ذخایر به 74 /72 میلیون اونس تروی برساند.

بر اساس یادداشت پژوهشی UBS در 9 آوریل، بانک‌های مرکزی ممکن است در میان نااطمینانی‌های ژئوپولیتیک از دلار آمریکا «دل بکنند» و طلا بخرند. با خرید بیشتر طلا از سوی چین، افزایش تقاضا قیمت‌هایی را که قبلاً به‌وسیله سرمایه‌گذاران معمولی افزایش یافته بود، افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش پژوهشی 9 آوریل کپیتال اکونومیکس، سرمایه‌گذاران چینی به دنبال طلا به عنوان یک دارایی جایگزین در میان کاهش ارزش‌گذاری املاک و قیمت سهام در سال‌های گذشته هستند. به گفته UBS، سایر بانک‌های مرکزی از جمله هند و ترکیه نیز در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. رشد تولید ناخالص داخلی هند باعث این خریدها می‌شود.

به گفته اولف لیندال، مدیرعامل شرکت ارزی تحقیقاتی Associates، تقاضای طلا توسط بانک‌های مرکزی نشانه کاهش اتکا به دلار است. دلار برای بانک‌های مرکزی که می‌خواهند اتکای اقتصادی به ایالات‌متحده را کاهش دهند، گزینه جذابی نیست.

بانک جی‌پی مورگان هم در ماه مارس در گزارشی نوشته بود که کشورهایی که با ایالات‌متحده متحد نیستند، ممکن است طلا را به منظور کاهش آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌ها جمع کنند.

بر اساس این یادداشت، خرید بانک مرکزی باعث افزایش قیمت طلا از سال 2022 شده است. به گفته جی پی مورگان، طلا می‌تواند وارد دوران قدرتمندی شود، زیرا خرید طلا توسط بانک مرکزی در سال 2022 بیش از دو برابر میانگین خرید سالانه در دهه قبل بود.

به گفته مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز، قیمت نفت نیز در حال افزایش و تهدیدی برای اقتصاد ایالات‌متحده است. بر اساس یادداشت تحقیقاتی UBS، افزایش قیمت نفت احتمالاً نگرانی‌ها در مورد تورم را افزایش می‌دهد و قیمت طلا را افزایش می‌دهد.

نکته دیگری که باید به آن در وضعیت فعلی طلا اشاره کرد تاثیر صندوق‌های قابل معامله در بورس است. این صندوق‌ها که نوعی ابزار سرمایه‌گذاری است که به صورت عمومی مانند سهام معامله می‌شود، در این روزها با برداشت سنگین سرمایه‌گذاران مواجه شده که معمولاً یک علامت هشدار برای ناظران طلاست. و در بازارهای آتی، که مشتقات مرتبط با قیمت طلا هستند، تقاضا تا آغاز ماه جاری میلادی که برخی از مدیران پول شروع به خرید کردند، کم بود. و این هنوز نحوه شروع روند را توضیح نمی‌دهد، با برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ژئوپولیتیک آشفته سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در طلا را هدایت می‌کند. با این همه، چیزی که می‌توان به قطعیت به آن اشاره کرد این است که داده‌ها علت افزایش تقاضای فیزیکی را توضیح نمی‌دهد.

تصور معمول از طلا

افزایش قیمت طلا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار کاهش نرخ بهره را از سوی فدرال‌رزرو در اواخر سال جاری دارند، اما ممکن است در مورد چشم‌انداز مهار تورم بدون وارد کردن اقتصاد ایالات‌متحده به رکود، که به عنوان فرود نرم نیز شناخته می‌شود، نامطمئن باشند.

 در حقیقت به نظر می‌رسد انتظار کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو هنوز «محرک اصلی تمایلات صعودی به طلا» باشد. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، در اظهارات 3 آوریل گفت تورم هنوز «در مسیر پردست‌انداز» به سوی هدف دودرصدی فدرال‌رزرو است و کاهش نرخ برای متعادل کردن مجدد اقتصاد احتمالاً در اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.

بر اساس داده‌های گروه CME، 51 درصد از سرمایه‌گذاران در حال حاضر انتظار کاهش 25 /0 واحددرصدی نرخ بهره را در ماه ژوئن دارند. با این حال، داده‌های رشد شغلی در ماه مارس فراتر از انتظارات بود، آماری که نشان داد اقتصاد هنوز قوی است و نیاز به کاهش چندگانه نرخ بهره را زیر سوال برد.

همچنین بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی که در ماه گذشته منتشر شد، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، شاخص تورم ترجیحی فدرال‌رزرو، برای ۱۲ ماه منتهی به فوریه 5 /2 درصد افزایش یافت؛ این رقم نسبت به افزایش 4 /2درصدی ژانویه بیشتر شد.

شاخص قیمت اصلی PCE که دسته‌های مواد غذایی و انرژی ناپایدارتر را حذف می‌کند، 3 /0 درصد نسبت به ماه پیش افزایش یافت. این شاخص که مقامات فدرال‌رزرو آن را معیاری مهم برای سنجش تورم می‌دانند، در ماه ژانویه 4 /0 درصد رشد کرده بود که سریع‌ترین سرعت رشد ماهانه در یک سال گذشته بود.

پس چرا طلا در حال حاضر در حال افزایش است؟ با افزایش قیمت‌ها هیاهو پیرامون شمش طلا بیشتر شده و با افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران جدید، قیمت‌ها دوباره بیشتر می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی مثل ردیت، خریداران مغرور طلا اغلب موضوعاتی را در مورد پس‌اندازهای طلایی خود ارسال می‌کنند.

کاست‌کو فروش شمش‌های طلا را به صورت آنلاین در ماه آگوست و فروش سکه‌های نقره را در ژانویه آغاز کرد. بر اساس تخمین ولز فارگو، این شرکت اکنون ممکن است هر ماه 200میلیون دلار طلا و نقره بفروشد. مدیر مالی ریچارد گالانتی در ماه دسامبر به تحلیلگران گفت که این شرکت بیش از 100 میلیون دلار شمش طلا در سه‌ماهه قبل فروخته است.

در واقع پیروان روند و متقاضیان طلا با افزایش قیمت‌ها بیشتر می‌شوند زیرا این موضوع خود آغازی برای قیمت‌های بالاتر در بلندمدت خواهد بود. همچنین طلا یک دارایی سنتی برای نگهداری در زمان نااطمینانی‌های سیاسی است. رای‌دهندگان در بیش از 60 کشور قرار است امسال به پای صندوق‌های رای بروند، از جمله برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا. این افزایش پیش‌بینی‌ناپذیری ژئوپولیتیک و اقتصادی بر ارزش پایدار این فلز گرانبها تاکید می‌کند.

طلا، پیش‌بینی‌کننده تورم؟

 یک اونس با وزن 1 /31 گرم در 15 آگوست 1971، زمانی که ریچارد نیکسون تصمیم گرفت از توافقنامه برتون وودز خارج شود، 35 دلار ارزش داشت، در اول ژانویه 2000 و قبل از افزایش دوباره، قیمت هر اونس 280 دلار بود. آیا باید از افزایش چشمگیر قیمت طلا استقبال کرد یا آن را معادل سقوط ارزش دلار در نظر گرفت؟ یا هر دو؟ هر چه باشد سرمایه‌گذارانی که به ویژه از اوایل دهه 2000 روی طلا شرط‌بندی کرده‌اند، عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

اما چرا در شرایطی که تورم در ایالات‌متحده و اروپا کاهش می‌یابد و بانک‌های مرکزی جشن می‌گیرند، اطمینان می‌دهند و کاهش نرخ بهره را اعلام می‌کنند، طلا روند صعودی دارد؟ تورم بدون فرو رفتن در رکود تحت کنترل قرار گرفته است، پس آیا همه چیز به بهترین نحو پیش نمی‌رود؟

اگر طلا همچنان در حال افزایش است، به این معنی است که به این سناریو اعتقادی ندارد. فلز زرد یک خصیصه جالب دارد: در اوایل دهه 2000، در واکنش به سیاست پولی سازگارانه فدرال‌رزرو، که به دنبال سقوط سهام فناوری در ژانویه 2000 و حملات 11 سپتامبر 2001 شروع به کاهش نرخ بهره کرد، یک صعود طولانی را آغاز کرد. طلا با پیش‌بینی «تورم دارایی» (محدود به دارایی‌های واقعی مانند املاک و مستغلات، سهام و هنر)، از دارندگان خود محافظت کرد. اخیراً، طلا از پایان سال 2019 در حال صعود بوده است و از تورمی (این بار در کالاهای مصرفی) خبر می‌دهد که در اواسط سال 2020 افزایش یافت.

تورم بدون شک کاهش یافته، اما در سطح قابل توجهی، بالاتر از دوره کووید باقی مانده است. مهم‌تر از همه، کسری بودجه نجومی در ایالات‌متحده و چندین کشور اروپایی، از جمله فرانسه، می‌تواند بانک‌های مرکزی را مجبور به چاپ مجدد پول کند. کاهش نرخ‌های اعلام‌شده احتمالاً عجولانه خواهد بود. در نتیجه، تورم احتمالاً دوباره افزایش می‌یابد. کشورهای غربی وضعیت مشابهی را در دهه 1970 تجربه کردند، با افزایش اولیه قیمت‌ها در سال‌های 1974-1973، که به سرعت مهار شد. در آن زمان، بسیاری از مردم فکر می‌کردند که بدترین حالت به پایان رسیده است. با این حال، تورم دوباره در سال‌های 1980-1978 افزایش یافت و در ایالات‌متحده به 5 /13 درصد رسید. قیمت طلا این موج دوم را با شروع افزایش در سپتامبر 1976، پس از یک دوره کاهش، پیش‌بینی کرده بود.

53

تورم در ایالات‌متحده

 پل ولکر، رئیس فدرال‌رزرو در آن زمان، مجبور شد برای کاهش قابل توجه تورم، نرخ کلیدی را تا 20 درصد افزایش دهد. حتی نیمی از آن امروز با توجه به مقیاس بدهی‌های دولتی و خصوصی غیرقابل تصور است و کل اقتصاد از هم فرو می‌پاشد! بنابراین، اگر موج دوم اتفاق بیفتد، چگونه از آن خارج خواهیم شد؟ هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند...

دو موج تورم در دهه 1970 از طریق شوک‌های نفتی 1973 (پس از جنگ یوم کیپور) و 1979 (مرتبط با انقلاب ایران) آغاز شد. امروز، اگرچه تنش‌ها در خاورمیانه به نقطه حساسی رسیده و جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد اما شوک بزرگ واقعی وجود ندارد، اگرچه انرژی همچنان گران است، به ویژه برای اروپا (منابع کم، انتقال انرژی پرهزینه، تحریم‌های بومرنگ علیه روسیه). علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت دوباره در حال افزایش است و به تازگی از مرز 90 دلار عبور کرده است.

هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا موج دوم تورم رخ خواهد داد یا خیر، اما به نظر می‌رسد طلا به آن مشکوک است.

پیش‌بینی گلدمن ساکس

نرخ طلا طی دو ماه گذشته 20 درصد افزایش یافته و تحلیلگران انتظار افزایش بیشتر در قیمت شمش را دارند.

گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از قیمت طلا را تا پایان سال به 2700 دلار در هر اونس نسبت به هدف 2300دلاری قبلی افزایش داده است زیرا معتقد است که فلز زرد در بازار صعودی تزلزل‌ناپذیری قرار دارد.

این بانک سرمایه‌گذاری بر این باور است که ثبات نسبی طلا پس از آمار قوی‌تر از حد انتظار هفته گذشته در آمریکا نشان می‌دهد که بازار صعودی این فلز از سوی احتمالات معمول حوزه کلان هدایت نمی‌شود.

به‌رغم کاهش تدریجی اثرگذاری تصمیمات فدرال‌رزرو در بازار، روند رشد قوی‌تر و رکوردهای بازارهای سهام، طلا طی دو ماه گذشته 20 درصد افزایش قیمت داشته است.

گلدمن ساکس در گزارش چشم‌انداز خود نوشت: ارزش منصفانه سنتی طلا کاتالیزورهای معمول -نرخ‌های واقعی، انتظارات رشد و دلار- را به جریان‌های نقدی و قیمت مرتبط می‌کند. هیچ یک از این عوامل سنتی به اندازه کافی سرعت و مقیاس حرکت قیمت طلا را تاکنون در سال جاری توضیح نمی‌دهند: با این حال، باقی‌مانده قابل توجهی از مدل سنتی قیمت طلا نه ویژگی جدیدی است و نه نشانه‌ای از ارزش‌گذاری بیش از حد.

بیشتر افزایش نرخ طلا از اواسط سال 2022 ناشی از عوامل افزایشی (فیزیکی) جدید بوده است، از جمله شتاب قابل توجه در انباشت بانک مرکزی اقتصادهای نوظهور و همچنین خرید خرده‌فروشی آسیایی. این عوامل همچنان به‌وسیله سیاست کلان و ژئوپولیتیک فعلی به خوبی تایید شده است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو هنوز یک کاتالیزور محتمل برای کاهش باد مخالف ETF در اواخر سال است، و ریسک ناشی از انتخابات ایالات‌متحده وجود دارد، انحراف صعودی طلا همچنان مشخص است.

درگیری‌های ادامه‌دار بین ایران و اسرائیل تنش‌ها را در خاورمیانه تشدید کرده است و بازارها از تشدید بیشتر اوضاع بیم دارند. با توجه به تنش‌های ژئوپولیتیکی طولانی، انتظار می‌رود قیمت طلا در بحبوحه تقاضای امن برای فلز زرد شاهد افزایش کوتاه‌مدت باشد.

اما چه چیزی می‌تواند روند صعودی طلا را متوقف کند؟ به گفته گلدمن ساکس، عوامل بالقوه‌ای که می‌توانند حداقل به کاهش صعودی نرخ طلا کمک کنند، می‌توانند راه‌حلی صلح‌آمیز برای مسائل جاری در خاورمیانه و اوکراین و حل‌وفصل مسائل مرتبط با آن باشند؛ خطر تحریم‌ها، پایان دادن به برنامه‌های خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور بزرگ، رفع نگرانی‌های مربوط به رشد چین، و تعدیل شدید فدرال‌رزرو که به افزایش قیمت منجر شد.

54

خرید بانک مرکزی و حمایت از تقاضای طلا

تقاضای بانک مرکزی، محرک کلیدی طلا در سال‌های اخیر، در سه‌ماه چهارم سال گذشته با اضافه شدن 229 تن دیگر به ذخایر رسمی طلای جهانی، شتاب خود را حفظ کرد. این میزان تقاضای سالانه (خالص) را به 1037 تن رساند که کمتر از رکورد 1082تنی ثبت‌شده در سال 2022 است. با این حال ذخایر طلای بخش رسمی جهانی اکنون در مجموع 36700 تن برآورد شده است.

دو سال متوالی خرید بیش از هزار تن، گواهی بر قدرت اخیر تقاضای بانک مرکزی برای طلاست. بانک‌های مرکزی از سال 2010 به‌طور سالانه خریدار خالص ثابتی بوده‌اند و بیش از 7800 تن در آن زمان جمع‌آوری کرده‌اند که بیش از یک‌چهارم آن در دو سال گذشته خریداری شده است. یافته‌های نظرسنجی طلای بانک مرکزی در سال‌های 2022 و 2023 نشان می‌دهد که عملکرد طلا در زمان‌های بحران و نقش آن به‌عنوان ذخیره بلندمدت ارزش، دلایل کلیدی بانک‌های مرکزی برای نگهداری طلا هستند.

بانک خلق چین (PBoC) تاج بزرگ‌ترین خریدار طلا را دوباره به دست آورد، از آنجا که این کشور افزایش کل ذخایر طلای خود را 225 تن در طول سال گزارش کرد. این امر سال 2023 را به بالاترین سال افزایش گزارش‌شده کشور از حداقل سال 1977 تبدیل می‌کند. در نتیجه، ذخایر طلای بانک مرکزی چین اکنون به 2235 تن می‌رسد، اگرچه این میزان هنوز تنها چهار درصد از ذخایر عظیم بین‌المللی چین را تشکیل می‌دهد.

بانک ملی لهستان دومین خریدار بزرگ در سال 2023 بود. بین آوریل تا نوامبر، بانک مرکزی 130 تن طلا خریداری کرد و دارایی طلای خود را 57 درصد افزایش داد و به 359 تن رساند. همانند PBoC، این بالاترین سطح خرید سالانه از NBP بود و از هدف قبلی 100 تن فراتر رفت. در ماه اکتبر، رئیس بانک ملی لهستان نشان داد که مایل است 20 درصد از ذخایر بین‌المللی لهستان را به طلا اختصاص دهد (سهم فعلی طلا 12 درصد است).

به جز این دو بانک مابقی بانک‌ها خرید قابل توجهی نداشتند. اداره پول سنگاپور بار دیگر تنها خریدار بازار توسعه‌یافته بود و 77 تن دیگر به ذخایر طلای خود اضافه کرد و آنها را به 230 تن رساند. بانک مرکزی لیبی برای اولین‌بار از سال 1998 به ذخایر طلای خود افزود و در ژوئن 30 تن خرید کرد. ذخایر طلای آن اکنون 147 تن است. خرید 19 تن طلا از سوی بانک ملی چک بالاترین میزان افزایش سالانه آن در سال 1993 بود. ذخایر طلای جمهوری چک اکنون به 31 تن رسیده است.

علاوه بر افزایش روند خرید به 14 سال متوالی، اکثریت قریب به‌اتفاق خریدها همچنان از سوی بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور انجام می‌شد که بسیاری از آنها در سال‌های اخیر خریداران ثابتی بوده‌اند. روندی که در سال 2024 هم ادامه پیدا کرده است.

علاوه بر کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره و افزایش تنش‌های ژئوپولیتیک، بانک‌های مرکزی یکی از محرک‌های اصلی قیمت طلا از ابتدای سال 2024 بودند و احتمالاً در ادامه سال نیز چنین خواهد بود.

با این حال هنوز زمینه برای افزایش ذخایر در برخی از بانک‌های مرکزی وجود دارد، زیرا موسسات به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های ذخیره هستند، بنابراین خرید احتمالاً در مقایسه با اواخر دهه 2010 از نظر ساختاری بالا خواهد ماند.

در کنار بهره بانک مرکزی، افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران در بازار فیزیکی طلا نیز باید یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ طلا در سال 2024 باشد. این بدان معناست که هنوز ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که از طریق خرید طلا در بورس یا از طریق صندوق قابل معامله در بورس (ETF)، موقعیت‌های خرید خود را افزایش دهند.

مجموع دارایی‌های ETF در طلا از اواسط سال 2022 به‌طور پیوسته کاهش یافته است، بنابراین انتظار می‌رود افزایش مجدد موقعیت سرمایه‌گذار (بورس و ETF) که با شروع یک چرخه کاهشی آغاز می‌شود، برای طلا مثبت باشد و از افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2024 حمایت کند.

از آنجا که نرخ‌ها در نهایت پایین می‌آیند، انتظار می‌رود که جریان خروجی ETF اخیر با بازگشت به جریان ورودی ETF مبتنی بر خرده‌فروشی معکوس شود و تقاضای سرمایه‌گذاران طلا را نیز تقویت و افزایش قیمت‌ها را تقویت کند. ادامه خریدهای قوی بانک مرکزی، همراه با افزایش تقاضای فیزیکی در کاهش قیمت، احتمالاً پشتیبان قابل توجهی از قیمت‌ها در چرخه نهایی فدرال‌رزرو خواهد بود.

آخرین تحولات تاثیرگذار بر طلای جهانی

 چین برای هفدهمین ماه متوالی ذخایر طلای خود را با قیمت‌های بی‌سابقه افزایش داد، در حالی که هند نیز به ذخایر طلای خود افزود. شرکت مدیریت دارایی چین اعلام کرد که قیمت بازار ثانویه صندوق سرمایه‌گذاری طلای بورس اوراق بهادار شانگهای-شنژن-هنگ کنگ به‌طور قابل توجهی بالاتر از NAV این صندوق قرار دارد. این ETF طلا در چهار جلسه معاملاتی قبلی 40 درصد از نظر ارزش افزایش یافته بود. سرمایه‌گذاران در چین توجه ویژه‌ای به طلا دارند و می‌خواهند سهام شرکت‌هایی را بخرند که دارایی طلا دارند. سرمایه‌گذاران غربی باید به دنبال خریدن چیزی باشند که چین در آن کوتاهی می‌کند، و آن معادن طلاست.

معدن K92 اعلام کرد که عملیات زیرزمینی معدن طلای کینانتوآ در پاپوآ گینه نو پس از تعطیلی 28روزه از سر گرفته شده است. طبق گفته کاناکورد، این شرکت دستورالعمل عملیاتی 2024 خود را تکرار کرده است.

شرکت پترا دایموندز اعلام کرد که مجموعه‌ای از اقدامات صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی از سال مالی 2025 به بعد را مشخص کرده است که مجموعاً 30 میلیون دلار در سال است، که احتمالاً شاهد کاهش توان عملیاتی کارخانه در معدن فینچ نیز خواهد بود.

شرکت استخراج طلای کالیبر اعلام کرد، برآوردهای اولیه از تولید طلای این شرکت در سه‌ماه نخست 2024 نشان می‌دهد، در این مدت 61 هزار و 800 اونس طلا تولید شده که نسبت به پیش‌بینی 67 هزاراونسی کاهش قابل توجهی داشته است. بررسی سوابق تاریخی نشان می‌دهد که معمولاً در سه‌ماه نخست تقریباً 5 /21 درصد از کل تولیدات طلا ثبت می‌شود. پس از اینکه شرکت معدنی ویکتوریا گلد اعلام کرد تولید طلا در سه‌ماه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، قیمت سهام این شرکت 12 درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش روزانه از اکتبر 2022 تاکنون بوده است. طبق بیانیه شرکت در روز چهارشنبه، تولید طلا در سه‌ماه اول از 37619 اونس در سال گذشته حدود 21 درصد کاهش یافت و به 29580 اونس رسید.

دانکن مک‌اینز، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری رافر، با اشاره به بانک‌های مرکزی چین و دیگر بانک‌های مرکزی اعلام کرد، خرید طلا در سال‌های 2022 و 2023 در مجموع به بیش از هزار تن رسید (که بیشتر آن از سوی اقتصادهایی هدایت می‌شود که تلاش‌هایی برای تنوع بخشیدن به دلار انجام می‌دهند).

طلا به 2400 بازمی‌گردد؟

افزایش نوسان قیمت طلا به بالای 2400 دلار در هفته‌های اخیر نشان داد که این فلز گرانبها احتمالاً بتواند سطوح بالاتری را در سال جاری میلادی تجربه کند، زیرا بازارها همچنان انتظار دارند که فدرال‌رزرو سیاست پولی تهاجمی خود را بیش از حد انتظار حفظ کند.

تحلیلگران کپیتال اکونومیست اگرچه انتظار بازدهی مثبت طلا در سال 2024 را دارند اما معتقدند رشد قیمت‌ها بسیار فراتر از انتظارات بوده و این فلز گرانبها در پایان سال نسبت به سطوح فعلی عقب‌نشینی خواهد داشت.

افزایش 5 /16درصدی قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون به‌طور فزاینده‌ای با چشم‌انداز نرخ بهره در تعارض به نظر می‌رسد. در واقع، گزارش قوی اشتغال ایالات‌متحده و گزارش CPI ماه مارس، که احتمال بالا بودن نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تر را افزایش داد، همزمان با افزایش قیمت طلا بود، در حالی که بازدهی خزانه‌داری و دلار آمریکا نیز افزایش یافت.

اگرچه عدم قطعیت ژئوپولیتیک پیرامون افزایش تنش‌ها در خاورمیانه باعث ایجاد تقاضای امن برای طلا در هفته‌های اخیر شده است، اما این روند پایداری نیست. سایر پناهگاه‌های امن، مانند فرانک سوئیس، عملکرد قوی نداشته‌اند و خروجی‌های دائمی از ETF‌های طلای اروپا وجود داشته است.

در واقع بزرگ‌ترین محرک طلا در سال جاری، که به این فلز گرانبها کمک کرد تا با باد مخالف تغییر انتظارات سیاست پولی مقابله کند، تقاضای شمش فیزیکی در چین بوده است. پرمیوم در بورس طلای شانگهای اخیراً در مقایسه با قیمت‌های فهرست‌شده در لندن به بالاترین حد خود رسیده است. با وجود این انتظار می‌رود تقاضا تا پایان سال کاهش یابد. علاقه سرمایه‌گذاران چینی به طلا چندان تعجب‌آور نیست، زیرا فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه در چین با توجه به رکود ارزش‌گذاری املاک و کاهش قیمت سهام در این کشور طی دو سال گذشته محدود شده است. با این اوصاف، انتظار می‌رود جنون چینی در مورد طلا در نهایت از بین برود و محرک‌های سنتی‌تر قیمت‌ها در اواخر سال کنترل را در دست بگیرند.

پیش‌بینی کپیتال اکونومیکس از قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی در کانال 2100دلاری است که نسبت به پایان سال قبل صعودی ولی نسبت به سطوح فعلی بسیار پایین‌تر است. 

دراین پرونده بخوانید ...