شناسه خبر : 46756 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگرانی ترامپ برای صلح

آیا سران حماس به سوریه نقل مکان می‌کنند؟

مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان گفت: حماس چهار پیشنهاد را در این‌باره به میانجی‌ها ارائه کرده است ولی (رژیم) اسرائیل خواستار برقراری آتش‌بس و ادامه مذاکرات نیست. مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان گفت: سران حماس در دوحه حضور دارند و قصد جابه‌جایی و خروج از قطر را ندارند. ولید الکیلانی در گفت‌وگو با شبکه العربیه افزود: به دنبال مکان اقامت جایگزین به جای قطر نیستیم. وی درباره مذاکرات آتش‌بس و مبادله اسیران با رژیم اسرائیل نیز گفت: حماس چهار پیشنهاد را در این‌باره به میانجی‌ها ارائه کرده است ولی (رژیم) اسرائیل خواستار برقراری آتش‌بس و ادامه مذاکرات نیست. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» ادعا کرد که جنبش حماس حداقل با دو کشور منطقه برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش از دوحه گفت‌وگو کرده است. این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرده بود که اقدام حماس برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از دوحه در نتیجه فشار مصر و قطر بر این جنبش با هدف کاهش شروط مذاکره با رژیم اسرائیل انجام می‌شود. وال‌استریت ژورنال نوشته بود که اگر حماس قطر را ترک کند مذاکرات دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در غزه، ممکن است به شکست منجر شود. سخنگوی وزارت خارجه قطر تاکید کرد: تا زمانی که میانجیگری قطر در مسئله غزه ادامه دارد، دلیلی برای بسته شدن دفتر حماس در دوحه وجود ندارد.

رونمایی از بسته اصلاحات جدید

 همزمان با افزایش فشار جهانی برای احیای گفت‌وگوهای سیاسی با رژیم صهیونیستی، محمد مصطفی، نخست‌وزیر جدید فلسطین، بسته اصلاحاتی را با هدف تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد. مصطفی با بیان اینکه دولت برای بهبود شفافیت، مبارزه با فساد، اصلاح نظام قضایی و بخش‌های امنیتی و بهبود کارایی بخش دولتی تدابیری اتخاذ خواهد کرد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، نظام بهداشت و درمان و آموزش و مالی تقویت و اصلاحات اقتصادی اجرا خواهد شد. وعده‌های اصلاحات تا حد زیادی با وعده‌هایی که قبلاً، محمد اشتیه، نخست‌وزیر سابق مطرح کرده بود مطابقت دارد. اشتیه در فوریه گذشته استعفای خود را اعلام کرد، در زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال جلب حمایت برای نقش گسترده‌ای در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه بود. «ماجد محمد الانصاری» افزود: سران حماس در دوحه حضور دارند و محدودیتی برای ورود و خروج آنها از قطر وجود ندارد. وی با بیان اینکه هیات‌های مذاکره‌کننده اکنون در قطر حضور ندارند، گفت: تلاش می‌کنیم با کمک همه طرف‌ها به راه‌حلی که مورد قبول همه باشد، دست یابیم.

تصمیم ارمنستان

به گزارش شبکه شرق، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: ایروان قصدی برای بازگشت نظامی به منطقه قره‌باغ جمهوری آذربایجان ندارد و برنامه‌ای برای جنگ برای آن نیز ندارد. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای با بیان اینکه ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره‌باغ آذربایجان را ندارد و برنامه‌ای برای جنگ برای آن نیز ندارد، گفت: ارمنستان هیچ جاه‌طلبی فراتر از مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی خود ندارد. پاشینیان گفت: ما صداقت خود را در خصوص تصمیمات اتخاذشده در روند تحدید حدود نشان داده‌ایم. ما متذکر شدیم که دولت ارمنستان آماده است اقداماتی را در چهارچوب اختیارات خود انجام دهد تا به مردم اجازه دهد در روستاهای آذربایجان زندگی کنند. به ویژه در چهار روستایی که اکنون در آن زندگی نمی‌کنند. وی ادامه داد: ما همچنین اعلام می‌کنیم در نتیجه این روند، زندگی راحت و امن در روستاهای ارمنی -باغانیس، ووسکپار، گیرانتس، برکابر- باید به همان اندازه امکان‌پذیر باشد. هفته گذشته بین کمیته‌های تعیین حدود ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصویب شد که چهار روستا از ارمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل شود. همچنین اولین سنگ تعیین حدود بین دو کشور نیز نصب شد.

نتانیاهو باید استعفا دهد

رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مانع صلح است و باید استعفا دهد. نانسی پلوسی با درخواست استعفای نتانیاهو به صداهای افراد بانفوذ منتقد رئیس اسرائیل ملحق شده است. چاک شومر رهبر اکثریت سنا پیشتر برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل را برای تعیین جانشین نتانیاهو خواستار شده بود. پلوسی در مصاحبه با شبکه RTE ایرلند، قبل از درخواست استعفای نتانیاهو، به کناره‌گیری اخیر رئیس اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل به دلیل شکست در مقابل حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس اشاره کرد. وی همچنین مدعی شد: ما حق (رژیم) اسرائیل برای محافظت از خود را به رسمیت می‌شناسیم، اما با سیاست و عملکرد نتانیاهو مخالف هستیم. این مقام آمریکایی عملکرد نخست‌وزیر اسرائیل را بسیار بد توصیف و اضافه کرد: چه چیزی می‌توانست بدتر از نحوه واکنش او (نتانیاهو) باشد؟ او باید استعفا دهد و به هر حال مسئول است. پلوسی که این مصاحبه را در سفر به ایرلند انجام داده است در پاسخ به این سوال که «آیا نتانیاهو را مانع صلح می‌داند؟»، گفت: «نمی‌دانم او از صلح می‌ترسد یا نمی‌تواند صلح برقرار کند یا اصلاً صلح نمی‌خواهد؛ اما مانع راه حل تشکیل دو کشور مستقل (فلسطینی-اسرائیلی) بوده است.»

سفر مهم به عربستان

وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به چین در روزهای آینده قصد دارد از عربستان سعودی دیدن کند و انتظار می‌رود در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آوریل در ریاض برگزار می‌شود، شرکت کند. «در زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به کار برای دستیابی به یک توافق بزرگ بالقوه ادامه می‌دهد که می‌تواند راه را برای عادی‌سازی عربستان با اسرائیل هموار کند» از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انتظار می‌رود با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر رهبران منطقه دیدار کند. مقامات آمریکایی به وبگاه آکسیوس گفتند بلینکن در چهارچوب این سفر و دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد، در نظر دارد به اسرائیل نیز سفر کند. بر اساس آنچه این وبگاه از دو نفری که در جلسه شرکت کرده بودند، نقل کرد بلینکن در دیدار با رهبران یهودی آمریکایی در هفته گذشته، گفت امیدوار است در اواخر آوریل یا اوایل ماه می در اسرائیل باشد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل شکستگی دنده به تعویق انداخت. به گزارش این وبگاه، انتظار می‌رفت سالیوان با محمد بن‌سلمان دیدار کند تا پیش‌نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز عربستان را مورد بررسی قرار دهد؛ موضوعی که مقامات آمریکایی امیدوارند راه را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل هموار کند. در گزارش این وبگاه آمده است: «مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند و شاید آن را به نتانیاهو ارائه دهند در حالی که بخشی از معامله شامل تعهد به مسیری است که به راه‌حل دودولتی منتهی می‌شود.» طبق آنچه در گزارش آکسیوس آمده است، با ادامه جنگ در غزه و تنها هفت ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا اذعان دارند که به دلیل موانع موجود بر سر راه این توافق، به ویژه جنگ غزه و وابستگی نتانیاهو به شرکای خود در ائتلاف راست افراطی و سیاست داخلی آمریکا، شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان وجود دارد.

نگرانی مکرون

در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر خواستار آتش‌بس در نوار غزه شد. به نقل از لوپینیون، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد امانوئل مکرون در مواجهه با وضعیت اضطراری بشردوستانه در غزه، مخالفت قاطع خود را با حمله به رفح که «فقط یک وضعیت فاجعه‌بار را بدتر می‌کند»، عنوان کرد. مکرون همچنین نگرانی فرانسه را در مورد تشدید تنش نظامی در منطقه پس از پاسخ تنبیهی ایران یادآور شد و بر آمادگی پاریس برای همکاری با شرکای خود برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع تاکید کرد. وی با یادآوری لزوم راه‌حل دودولتی، تشدید خشونت و حملاتی را که شهرک‌نشینان در کرانه باختری انجام می‌دهند به‌شدت محکوم کرد و از مقامات اسرائیلی خواست به آن پایان دهند. مکرون اظهار کرد: اشغال به منزله نقض قوانین بین‌المللی است. الیزه همچنین گزارش می‌دهد که مکرون روز دوشنبه تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز درباره خطر تشدید تنش در منطقه گفت‌وگو کرد.

لزوم تشکیل کشور فلسطین

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه نوار غزه به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل شده است، تاکید کرد باید از تشکیل کشور فلسطین حمایت شود. «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیروز اظهار کرد: ما انتظار حمایت‌های بین‌المللی بیشتری از آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) را داریم. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، شکری گفت: نوار غزه به منطقه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل شده است. وزیر خارجه مصر در ادامه نیز تاکید کرد: باید از تشکیل کشور فلسطین برای پایان دادن به درگیری در منطقه حمایت شود. او همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا هیچ‌گونه اقدام نظامی را در رفح در پیش نگیرد.

سفر اردوغان به کردستان عراق

هیات‌های مشترک ترکیه و اقلیم کردستان عراق در نشستی به ریاست روسای دو طرف، روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن و امنیت مرزها و مبارزه با تروریسم را بررسی کردند. حکومت اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دیروز در راس هیاتی با استقبال نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان و قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر و شماری از دیگر مقامات ارشد اقلیم وارد اربیل شد. براساس این بیانیه، هیات‌های دو طرف به ریاست سران اقلیم و ترکیه تشکیل جلسه دادند و نتایج سفر اردوغان به بغداد و دیدارهای وی با مقامات دولت عراق و نیز روابط ترکیه با بغداد و اربیل به‌خصوص در بخش‌های اقتصادی و تجاری و امنیتی را بررسی کردند. نیچروان بارزانی در این دیدار بر تمایل اقلیم در گسترش روابط با ترکیه در همه زمینه‌ها تاکید کرد و گفت اقلیم همواره عامل ثبات و صلح در منطقه بوده و از ترکیه بابت حمایت از اقلیم کردستان عراق در شرایط دشوار قدردانی کرد.