شناسه خبر : 46757 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سطل زباله هوشمند

تاکسیران‌ها خودروهای برقی دریافت می‌کنند؟

به گزارش شبکه شرق، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران با اعلام آغاز فرآیند نام‌نویسی دارندگان تاکسی فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی برقی گفت: ثبت‌نام این طرح از پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز شد. شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به تعویض تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت و شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، همه مالکان تاکسی‌های فرسوده فعال در ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌توانند، نسبت به ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی‌های برقی اقدام کنند. وی افزود: در مرحله نخست هزار دستگاه تاکسی برقی جک (مدل JAC E50A) به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام‌نویسی از متقاضیان برای هزار دستگاه خودرو برقی دیگر آغاز می‌شود. به گفته مالکی، در این طرح تسهیلات سه میلیاردریالی از سوی شهرداری تهران و همچنین تسهیلات شش میلیاردریالی با کارمزد پایین از سوی خودروساز به رانندگان متقاضی اعطا می‌شود. سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران تصریح کرد: شرایط واگذاری خودروهای برقی سایر خودروسازان هم اطلاع‌رسانی خواهد شد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان به نشانی taxi.tehran.ir یا مراجعه حضوری به واحد ثبت‌نام خودروهای برقی در سازمان تاکسیرانی تهران به نشانی خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب اسلامی، نبش خیابان بهزاد ضمن آگاهی از شرایط تسهیلات اعطایی، اطلاعات فنی تاکسی‌های برقی و سازوکار اجرایی نوسازی، نسبت به ثبت‌نام در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدام کنند.

آغاز ثبت‌نام کتب درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰4-۱۴۰3 برای دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی «آمادگی ۲» (استثنایی)، «اول ۲» (استثنایی)، «اول ۳» (استثنایی) و «اول تکمیلی» (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم که پیشتر قرار بود ۲۸ فروردین‌ماه آغاز شود اما زمانش به تعویق افتاد؛ از «چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳» آغاز شد. ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید تمامی دوره‌های تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir انجام می‌شود. دانش‌آموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه است. گفتنی است، ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، «آمادگی ۱» (استثنایی)، «اول ۱» (استثنایی) و «اول مقدماتی» (استثنایی) از دهم تیرماه آغاز شده و تا نهم شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد. کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

شنبه‌ها تعطیل می‌شود؟

مصوبه مجلس برای تعطیلی آخر هفته با واکنش‌های مختلفی همراه بوده و کارشناسان نظرات موافق و مخالف خود را مطرح کرده‌اند. به گزارش شبکه شرق، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به نظر می‌رسد آخرین جمع‌بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالاً گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد. علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در مورد آخرین تصمیمات پیرامون لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری که به طرح تعطیلات دوروزه آخر هفته مشهور است، گفت: کمیسیون در حال بررسی است، بنده از بحث استفتا و استعلام اطلاع ندارم، اما کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و یک جلسه هم با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برگزار شد و نظرات مختلف شنیده شد. او ادامه داد: به نظر می‌رسد که آخرین جمع‌بندی‌ کمیسیون و امضایی که دوستان کردند، بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالاً گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «در صورت تصویب این لایحه و اجرای آن، آیا کارگران و بخش خصوصی هم مشمول آن خواهند شد؟»، عنوان کرد: ببینید ما براساس لایحه دولت در حال اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم. وقتی این قانون را اصلاح می‌کنیم یعنی داریم روی ساختار دولت صحبت می‌کنیم؛ البته در دولت ما نظام کارگری هم داریم، یعنی بخشی از کارگرها، کارمندان دولت هستند که قرارداد کارگری دارند، این دسته از کارگران در این مسئله جزو دولت محسوب می‌شوند. اما قاعده‌اش این است که وقتی دولت در یک روز مشخص تعطیل می‌شود، بخش خصوصی هم خودش را وفق می‌دهد و تعطیلی اعمال خواهد شد. عنابستانی در پاسخ به این سوال که «بانک‌ها از اجرای قانون مستثنی خواهند شد؟»، تصریح کرد: در متن لایحه‌ای که در کمیسیون مصوب شده دستگاه‌های امدادرسان که ضرورت دارد خدمات ارائه دهند فعال هستند که بخشی از شعب منتخب بانک‌ها هم می‌تواند جزو اینها باشد. ما در متن آوردیم که دستگاه‌های امدادرسان که فعالیت‌شان ضروری است مثل آتش‌نشانی و اورژانس و شعب منتخب بانک‌ها هم می‌توانند مشمول این متن باشند. او در مورد این سوال که «آیا ساعت کاری بانک‌ها ۴۰ساعته می‌شود یا بیشتر؟»، تاکید کرد: وقتی قانون اصلاح شود دیگر نظام اداری ۴۰ ساعت کار در هفته می‌شود و آن وقت اگر کسی بیش از این یعنی در روز تعطیل‌شده (شنبه یا پنجشنبه) کار کند باید اضافه کار و حق شیفت و این موارد را به نیروی خود بپردازد و ساعت کار برای همه ۴۰ ساعت خواهد بود.

ماجرای ارسال پیامک ذخیره‌سازی آب

«سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳» برای تعدادی از شهروندان تهرانی -مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران- پیامک «ذخیره‌سازی آب» ارسال شد؛ این پیامک، می‌تواند هشدار مستقیم درباره «کمبود آب شرب برای توزیع» و هشدار غیرمستقیم درباره «احتمال تکرار قطعی آب در تابستان امسال» باشد.

بازداشت 20 فروشنده سوالات کنکور

رئیس‌پلیس فتای فراجا گفت که بیش از ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در زمینه تبلیغ فروش سوالات آزمون سراسری، شناسایی شده که از این تعداد ۸۰ مورد موضوع تحت اقدام عملیاتی بوده و تعداد ۲۰ نفر از مدیران و گردانندگان اصلی این صفحات، کانال‌ها و اکانت‌ها که مدعی فروش و واگذاری سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با قبولی تضمینی در کنکور و آزمون یا واگذاری ادوات تقلب‌افزار بوده‌اند، دستگیر شده و برای سیر مراحل قانونی، پرونده‌شان به مرجع قضایی ارجاع شده است. به گزارش ایسنا، وحید مجید ادامه داد: «برابر رصدهای صورت‌گرفته و تحلیل روش‌های کلاهبرداری افراد مذکور، مشخص شده است دریافت رمزارز و مسکوکات طلا و سکه نیز یکی از روش‌های دریافت وجوهات از سوی مجرمان بوده است. تاکنون در این رابطه بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال معادل رمزارز و تعداد ۵۰ قطعه انواع سکه طلا از این افراد کلاهبردار، کشف و ضبط شده است.»

سن بازنشستگی به 40 سال رسید

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تعداد درخواست‌ها و بازنشستگی‌های برقرارشده در مشاغل سخت و زیان‌آور، مغایر اهداف و نیات اصلی تصویب این قانون است و سهمی عمده در ناترازی منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یک سازمان بیمه‌ای بین‌نسلی دارد، گفت:‌ «وضعیت فعلی به گونه‌ای است که متوسط سن بازنشستگی به حدود ۴۰ سال و کمتر رسیده و گاهی نیروی کار در اوج تجربه، مهارت و تخصص از بازار کار خارج می‌شود و هزینه حمایت از این افراد به سایر بیمه‌شدگان ذی‌نفع سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌شود.» به گزارش ایرنا، او گفت:‌ «ناگوارتر آنکه این افراد که با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و ظاهراً به‌سبب فرسودگی جسمی و روحی ناشی از این مشاغل از فهرست بیمه‌پردازان خارج می‌شوند، در عمل از بازار کار خارج نمی‌شوند که جا برای نیروهای جدید باز شود؛ بلکه جذب بخش‌های غیررسمی بازار می‌شوند.»

تکلیف پرونده‌های معطل اجرا را معلوم کنید

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور بر آسیب‌شناسی و بررسی دقیق میزان پرونده‌های کیفری و حقوقی که آرای آنها قطعی شده است، اما در اجرای احکام معطل مانده است، تاکید کرد. به گزارش میزان، منتظری در ادامه با اشاره به نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضائیه با روسای کل دادگستری و دادستان‌های مرکز استان‌ها، پیرامون دستورات رئیس ‌عدلیه مبنی بر اینکه هیچ حکم قطعی قضایی‌ نباید بدون دلیل موجه، معطل اجرا بماند، گفت: «نظارت بر اجرای احکام قطعی پرونده‌ها در دستور کار معاونت نظارت دیوان عالی کشور قرار گیرد و این موضوع با جدیت هرچه بیشتر، پیگیری شود.» رئیس دیوان‌ عالی کشور گفت: «با لحاظ قوانین و مقررات مربوطه و اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی آسیب‌شناسی، این دست پرونده‌ها در جهت جلوگیری از تضییع حقوق اصحاب پرونده در دستور کار قرار گیرد.» منتظری همچنین گفت:‌ «محاکم در صدور احکام جایگزین حبس با در نظر گرفتن شرایط لازم، اصل پیشگیری از تکرار جرم و کاهش بزهکاری را در دستور کار قرار دهند.»

سطل‌های زباله هوشمند

رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح جامع پسماند، مهم‌ترین سند قانونی فراروی ما در شهرداری است، گفت: «براساس این طرح، سطل‌های زباله در تهران هوشمند می‌شود.» محمدحسین بوچانی به مهر گفت: «این طرح، مقرره قانونی شهرداری در موضوع مدیریت پسماند تهران است که به تصویب و تایید شورای شهر تهران، کمیته انطباق فرمانداری و کمیسیون زیربنایی شورای برنامه‌ریزی استان و محیط ‌زیست رسیده است.» به گفته او، طرح جامع پسماند، تبدیل به ضابطه و مقررات شده و مهم‌ترین سند اجرایی شهرداری تهران به‌شمار می‌رود. بوچانی با اشاره به اینکه طرح عملیاتی مدیریت پسماند به‌طور کلی در ۲۰ حوزه مشخص شده که هرکدام جزئیات خاص خود را دارد، گفت: «با استفاده از طرح جامع پسماند، می‌توان به مسائل پسماند تهران به‌طور کامل پرداخت. همچنین کاهش و رفع چالش مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی و... در این طرح به‌طور کامل مورد توجه قرار گرفته است.»